Jumaat, 9 Disember 2011

bulan oh bulan

:: bismillahirrahmanirrahim ::

 Cuba carik apa common thing / persamaan dalam tiga status FB ni:




Ada 2 common things:
1) Tiga-tiga sebut pasal bulan.
2) Tiga-tiga tu lelaki punya status, jiwang kan dorang ni?

Hari ni 9/12/2011, 13 Muharram -> bulan penuh. Kat Malaysia dah malam dan dah ada bulan tapi kat sini masih siang jadi aku tak dapat nak tengok bulan yang 'cantik', 'menyejuk & mendamaikan hati' dan 'indah' seperti yang dikatakan oleh mereka-mereka di atas tu. Kalau sekarang aku kat Malaysia pun rasanya aku tak tengok kot bulan tu sebab aku tak jiwang macam dorang. Haha. Ye, aku jiwang cara lain, itu aku setuju. Mungkin jugak bulan tu cantik sebab esok ada gerhana bulan penuh, tadi terbaca kat sini.


Orang kata: "Walau jarak memisahkan kita, kita masih melihat pada bulan yang sama". Aku terfikir, kalau A dan B masing-masing berada di benua yang berbeza, tak semestinya mereka dapat tengok bulan tu serentak pada waktu yang sama walaupun bulan yang dorang tengok tu adalah bulan yang sama. (Yela, takkan bulan yang berbeza pulak kan sebab bulan kan ada satu je kat bumi ni). Itulah yang berlaku sekarang, mereka di Malaysia sedang melihat bulan tapi aku di sini masih melihat matahari.

Bila tiba malam nanti, bulan yang aku akan lihat pasti takkan sama rupa dengan bulan yang mereka lihat. Bulan yang 'sama tapi tak serupa'. Ada satu bait lagu Indonesia: "Lihatlah bulan yang sama agar kita merasa dekat", nampaknya lagu ni tak berkesan untuk aku sebab bila tengok bulan aku rasa makin jauh pulak dengan orang-orang kat Malaysia sebab melihat bulan pada waktu yang berbeza dengan mereka membuatkan jarak ini terasa begitu jauh.

p/s: Jiwang di kejauhan itu normal.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan