Rabu, 28 Disember 2011

ciskek oh ciskek

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Masa birthday aku baru ni, aku ada cuba buat ciskek (baca: cheese cake) yang tak payah bakar tapi tak jadi sebab aku tak letak gelatin pasal tak jumpa gelatin halal kat sini. Untuk birthday Ain kali ni, Ain mintak aku buat ciskek lagi. Aku pun tanya Imah macam mana nak buat ciskek, Imah ajak buat sama-sama tapi ciskek ni kena bakar dalam oven. Imah suruh ikut resepi Traditional Baked Cheesecake dalam website Philadelphia tapi kitorang ada jugak modify sikit-sikit.

Bahan-bahan:
- 250 g biskut Digestives
- Butter (tak pasti banyak mana sebab Imah yang cairkan)
- 300 g Original Philadelphia cheese (Imah kata tak boleh guna yang light)
- 200 g gula kastor
- 4 biji telur
- 40 g tepung gandum
- 1 sudu jus lemon

Cara-cara:
- Hancurkan biskut, gaul dengan butter, tekan-tekan dalam loyang, sejukkan.
- Putar cheese dengan gula sampai lembut.
- Masukkan telur satu persatu, putar lagi.
- Masukkan tepung sikit-sikit sambil putar lagi.
- Masukkan jus lemon dah putar lagi sampai semua sebati.
- Tuang bahan-bahan yang diputar atas biskut dalam loyang tadi.
- Masukkan dalam oven yang dah dipanaskan dan bakar dalam sejam.

p/s: Sekarang kitorang tengah tunggu ciskek tu masak dalam oven.
Lepas ni kena bagi sejuk dulu dalam sejam, baru boleh letak dalam peti ais.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan