Ahad, 1 Januari 2012

mahasiswa oh mahasiswa

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Hari ni 01.01.12. Tahun baru. Seperti biasa pagi-pagi aku akan bukak Facebook untuk tengok perkembangan terbaru terutama kat Malaysia. Ada dua berita paling hangat kat News Feed pagi ni, pertama pasal sambutan tahun baru yang Islamik di Dataran Kemerdekaan Shah Alam menampilkan Ustaz Azhar Idrus dan Zizan Raja Lawak sebagai watak utama. Aku telefon Umi pagi tadi pun, Asim cerita pasal diorang pergi tengok sambutan tu. Huhu, jealous gak tak dapat pergi sambutan yang julung-julung kali diadakan tu. Apapun aku berbangga sebagai rakyat Selangor.

Satu lagi berita lain yang aku lebih tertarik ialah pasal keganasan polis terhadap mahasiswa yang berdemo di UPSI malam tadi (malam tahun baru). Aku tahu mahasiswa memang bukan 100% betul, tapi kita sebagai yang lebih dewasa kena faham jiwa dorang. Patutnya kita treat dorang macam anak-anak dan bukan sebagai musuh. Bila anak-anak buat silap, kita patut betulkan dengan berhikmah bukan dengan keganasan. Mahasiswa bukan pengganas cuma bila dorang nakkan sesuatu tu, mereka akan bersungguh-sungguh untuk dapatkan benda tu. 

Menggunakan keganasan tak akan melunturkan semangat mahasiswa, tapi akan memarakkan semangat  berkobar-kobar dorang dan malah ditambah lagi dengan api kebencian yang sebelum ni masih dapat dikawal. Keganasan tak membawa kebaikan pada dua-dua pihak. Api tak akan mampu dipadamkan oleh api. Dan lebih teruk lagi, keganasan tu bukan saja menimbulkan kebencian dalam kalangan mahasiswa yang terlibat tapi juga dalam masyarakat luar termasuk aku. Terus terang, aku menangis tengok video ni pagi tadi:


Sebab aku teringat adik-adik aku yang juga mahasiswa dan juga mempunyai semangat yang sama. Aku sendiri masa zaman mahasiswa (sekarang dah upgrade jadi mahasiTUA) pun punya semangat yang sama. Jiwa muda, darah muda, semangat membara, makin dihalang makin menjadi-jadi, tapi pasti ada cara untuk menangani, yang pastinya bukan dengan keganasan sebab itu cuma akan memburukkan keadaan. Mahasiswa bukan musuh untuk diserang, bukan juga anak kecil untuk dikongkong. Bayangkan anda ada anak sebaya dorang dan anak tersebut diperlakukan begitu sekali hanya disebabkan kenakalan yang kecil.

Entri ni memang agak emosi tapi masih tak menggambarkan keseluruhan emosi aku pasal isu ni. Selamat tahun baru 2012. Azam aku tahun ni ialah untuk menamatkan dua perkara iaitu masters dan zaman bujang.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan