Selasa, 17 Januari 2012

library oh library

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Sekarang dah pukul 9 pagi, jap lagi aku nak pergi John Rylands Library untuk study Genetics dengan Ain. Musim-musim exam ni kena datang awal, kalau lambat sampai library alamat takde tempat la untuk aku... penuh gila. Imah kata aku pelajar cemerlang sebab selalu dok kat library padahal kat library tu pun bukan 100% study, dalam 55% je kot. Selebihnya: makan, sembang, fesbuk, solat etc. Tapi aku tetap suka pergi library, itu memang hobi aku sejak kat UIA dulu bersama-sama Muni dan Sab.

Masa kecil dulu pun suka jugak kalau Abah hantar kitorang pergi library Shah Alam. Sekarang ni budaya minat library tu dah turun kat adik-adik aku yang kecil. Pantang cuti je mesti dorang nak pergi library sampai kami yang dah dewasa ni kena letak syarat kalau nak pergi library kena buat kerja dulu, macam kemas rumah ke, basuh baju, cuci tandas etc. Dorang pun anggap dapat pergi library tu sebagai reward, dan terus sanggup buat kerja tu semua demi nak pergi library.

Tapi kesukaan aku untuk ke library masa kecik tak sama dengan masa kat UIA, apatah lagi dengan masa sekarang ni. Kalau masa kecik, aku suka pergi library sebab nak carik buku cerita yang best-best, kalau tak sempat baca kat library siap pinjam bawak balik rumah. Kat UIA pulak, aku pergi library bukan untuk carik buku apatah lagi nak meminjam buku library. Tapi aku pergi sebab nak study untuk exam pasal kat bilik aku tak boleh fokus.

Kat sini pulak, aku pergi library bukan untuk carik tempat senyap untuk study. Aku dan Ain study kat lobi je yang memang diketahui umum akan kebisingannya. Memang saja taknak study kat tempat senyap sebab nanti lagi stressed kot. Antara sebab lain aku suka pergi library kat sini:
- Senang nak pergi makan
- Boleh exercise jalan kaki pergi balik library
- Duduk kat bilik rasa macam tak cukup oksigen sebab tak boleh bukak tingkap
- Time winter ni bilik aku sangat sejuk, heater tak cukup kuat
- Kat bilik ada katil dan duvet yang selesa tapi merbahaya
- Kat library boleh tengok pelbagai jenis manusia
- Kat library boleh usya orang
dan ada beberapa sebab lain.

Oklah aku kena siap sekarang untuk pergi library. Oh ya, musim exam ni John Rylands Library bukak 24 jam, jadi ramailah yang berkampung kat situ sampai bertikus dah tingkat bawah tu. Ini kisah benar walaupun kedengaran pelik. Memang aku geli tikus, tapi kadang-kadang terhibur jugak tengok gelagat cik tikus yang malu-malu bila nampak kitorang. Tikus pun suka pergi library, haha!

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan