Selasa, 22 Februari 2011

Ustaz Zahazan

:: bismillahirrahmanirrahim ::

(Photo from Google)

Malam tadi aku nampak Ustaz Zahazan dan isteri beliau lalu depan kedai aku ke-dan-dari arah Jusco. Aku rasa nak tegur dan bagi salam kat mereka berdua tapi keseganan mengatasi segalanya. Sebenarnya ni bukan kali pertama aku terserempak dengan beliau secara tak sengaja. Sebelum ni aku pernah ternampak beliau kat Masjid Negeri. Aku memang kagum dengan beliau dan bolehlah dikatakan peminat ceramah-ceramah beliau tapi peminat Ustaz tak sama dengan peminat artis. Peminat artis, kalau terjumpa bolehlah mintak autograf dan bergambar sekali tapi peminat Ustaz tak sesuai la buat macam tu. 

Aku pernah dengar ustaz Hasrizal (saifulislam.com) cerita dalam ceramah beliau (beberapa kali jugak aku tengok Ustaz Hasrizal secara live tapi dalam sesi ceramah jela, so tak heran sangat. Kalau terserempak secara tak sengaja dalam situasi yang kasual baru excited sikit). Katanya pernah satu ketika lepas beliau ceramah kat mana entah, ada perempuan nak tangkap gambar dengan beliau dan dari percakapan Ustaz, nampak sangat beliau tak selesa dengan tindakan perempuan tu. Kalau artis memang suka sangat la ada orang nak tangkap dengan dorang kan. Tapi kalau dengan ustaz, jangan sekali-kali begitu.

Aku tau orang lain tak heran pun kalau jumpa mana-mana personaliti. Nak jumpa pergi jelah program yang melibatkan personaliti tu kan. Contohnya kalau nak sangat jumpa Dato' Fadzilah Kamsah, pergilah program motivasi beliau. Nak jumpa Siti Nurhaliza, pergi jela konsert atau roadshow produk beliau. Tapi tak syoklah jumpa macam tu, yang syoknya kalau dapat jumpa accidentally. Disebabkan aku tak minat sangat artis-artis ni, aku tak pernah la pergi apa-apa program semata-mata nak jumpa dorang tapi still pernah jugak aku terserempak dengan orang-orang glamour macam Sharifah Amani, Ally Iskandar, Amar, Zahiril Adzim, Akhil Hayy & Wardina, Rita Rudaini & suami, Heliza, Awal Ashaari, M.Nasir, Norish Karman, Azrinaz TV3 etc... Aku rasa banyak je lagi cuma aku je yang tak tau dorang tu artis sebenarnya. Tak semestinya bila anda artis, semua orang akan kenal kan? 

Mac cerita kat aku, dulu ada seorang selebriti terkenal ni beli Ray Ban kat MOG OU. Dahlah cakap kasar, mintak diskaun lebih-lebih lepas tu dia datang balik kedai tak puas hati dengan Ray Ban tu. Kalau ye pun tak puas hati, cakap la elok-elok, settlekan cara baik. Ini tak, dia tinggalkan je Ray Ban yang dia beli tu dan ambil yang baru terus blah, tak cakap apa-apa. Tapi bila ada peminat mintak autograf, pandai pulak dia cakap lembut-lembut. Aku malu kat staf MOG OU yang semuanya Cina (sebelum aku masuk) bagi pihak selebriti tu sebab selebriti tu Melayu Islam. Walaupun staf tu semua tak kenal dia (dorang layan dia sebagai customer jelah, bukan sebagai selebriti), tapi apa salahnya berakhlak sikit dengan orang bukan Islam, barulah orang akan nampak keindahan Islam. Kalau orang Islam berperangai buruk, secara tak langsung dia memburukkan imej Islam. 

Islam itu indah tapi kenapa ramai yang tak nampak keindahan Islam?
Adakah selama ni kita sudah memperlihatkan keindahan Islam pada orang bukan Islam?
Atau sebaliknya kita sendiri yang memburukkan Islam itu?
Renungkan...

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan