Isnin, 8 Ogos 2011

makan oh makan

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Dialog wajib yang aku dengar setiap hari sepanjang aku kerja kat MOG:
"Nak makan apa ni?"
"What to eat today? "
"Chī Shénme? 吃 什么?"

Kalau hari tu ada 4 orang kerja, sorang makan 2 kali,
maknanya paling kurang aku akan dengar ayat yang sama sebanyak 8 kali dalam sehari. 

Pelik! Bila sampai time makan je, mesti dorang susah hati fikir nak makan apa.
Padahal bila aku cakap pasal makanan halal/haram diorang cakap:
"Susahlah banyak benda U tak boleh makan, tak banyak choice la."

Bila aku dah tak tahan dengar dorang mengeluh tak tau nak makan apa, aku jawab:
"U all ni kan, boleh makan macam-macam pun tak tau jugak nak makan apa.
I yang banyak benda tak boleh makan ni tak pernah pening pun fikir pasal makan."

Kesimpulannya...
bila banyak benda kita tak boleh makan lagi bagus
sebab kita tahu apa yang kita nak makan.
Kalau semua benda kita boleh makan, kita akan jadi rambang mata.

Sesungguhnya...
konsep halal haram tu bukanlah suatu yang menyusahkan,
malah ia adalah satu panduan yang memudahkan kita.
Sungguh indah dan syumul Islam ini. Alhamdulillah~

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan