Selasa, 9 Ogos 2011

buku oh buku

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Suatu hari aku ternampak iklan ni kat Facebook.


Wa~ 75%!!! Kedai spek aku (I mean tempat aku kerja) pun tak pernah bagi diskaun sampai sebegitu sekali walaupun untuk loyal customer. Memang ada banyak buku Telaga Biru yang aku carik dari dulu lagi tapi belum ada rezeki nak beli. Inilah peluangnya! Maka pada hari Sabtu bersamaan 30/7/2011, aku pun nekad pergi mencari ibupejabat Telaga Biru seorang diri di tempat yang asing. Aku kena keluar awal sebab hari tu aku tak cuti, masuk kerja pukul 12 tengahari. Masa kat NKVE, sebelum exit Damansara (ini exit untuk pergi tempat kerja), aku berada dalam dilema samada nak ambil exit Damansara tu dan terus ke tempat kerja sekaligus membatalkan hasrat membeli buku sebab:
1) masa tu dah dekat pukul 10 pagi,
2) hujan lebat gila susah nak nampak jalan, dan
3) aku tak tau Telaga Biru tu kat mana. Yang aku tau, kalau nak ke Telaga Biru kena lalu NKVE tapi jangan masuk exit Damansara, jangan masuk exit Kota Damansara, terus je sampai hujung. Ada apa kat hujung sana pun aku tak tau.

Tapi demi memikirkan penyesalan yang bakal bertandang di kemudian hari kalau aku tak jadi pergi Telaga Biru, aku nekad untuk mengabaikan exit Damansara dan terus berada di atas NKVE sampai ke penghujungnya. Alhamdulillah Allah memudahkan pencarianku walaupun ada sesat-sesat sikit, aku berjaya jugak sampai ke Telaga Biru. As expected, buku-buku memang murah gila. Yang 75% tu bukan buku-buku lama yang tak laku, tapi buku-buku baru yang masih dicari-cari oleh ramai orang termasuk aku. Aku tak sempat kira berapa buah buku aku beli sebab dah terlambat sampai terpaksa masuk kerja pukul 12.30. Yang pastinya penuh 4 beg besar dengan jumlah RM370++, kira ok sangatlah sebab bajet aku untuk shopping kali ni ialah RM500.

Dapatlah aku memujuk rasa terkilanku masa shopping buku kat SACC bulan Jun hari tu, sebab masa tu aku bawak RM100++ je. Tapi sebenarnya buku-buku yang aku beli kat SACC tu pun belum habis baca lagi sampai sekarang sebab aku dah berazam taknak membaca masa waktu kerja sejak masuk bulan Julai. Tapi aku hanya mampu bertahan selama sebulan untuk tidak membaca, bulan 8 ni aku berazam untuk membaca semula di tempat kerja cuma takdelah se-intensif dulu. Sekarang ni waktu membaca aku terhad antara pukul 8-10 malam, itupun kalau takde customer. Pekerja kedai perfume sebelah tu tanya, "Akak ni baca buku hari-hari, tak boring ke?". Hakikatnya, sebab boringlah aku kena nak baca buku.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan