Isnin, 8 Ogos 2011

ramadhan oh ramadhan

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Ramadhan datang lagi. Ramadhan kedua sebagai optometris kedai spek. Cuma bezanya, Ramadhan tahun lepas (2010), aku kerja dengan Melayu. Tahun ni aku kerja dengan Cina so tak terasa sangat suasana puasa, berbuka dan bertarawih. Tahun 2009, kali terakhir bersama Ramadhan dengan status student. Tahun tu aku ada senaraikan 10 azam ramadhan dan postkan azam-azam tu kat forum ILuvIslam & blog lama aku. Bila aku baca balik azam tu, masih relevan untuk dibawa ke tahun ini. Azam-azam tersebut ialah:

1) mesti la nak puasa penuh, tapi kalau terpaksa tinggal jugak... aku berazam akan ganti cepat2~
2) taknak makan banyak masa berbuka
3) khatam al-quran at least sekali sepanjang ramadhan
4) bertahajud & bersahur setiap hari
5) taknak gaduh dengan adik beradik (gaduh2 manja je) atau sesiapa je
6) banyakkan menolong orang
7) cuba mengelakkan perbuatan yang sia2, nak tidur pun mesti dengan niat ibadah
8) kurangkan berborak kosong terutamanya pasal kawen
9) menundukkan pandangan (susah jugak untuk aku yang kaki usha ni)
10) ....

Beberapa hari sebelum Ramadhan baru ni, sorang colleague aku cakap: "Tak lama lagi U dah nak puasa, jadi sekarang ni u kena makan banyak-banyak." Aku jawab: "Sebab dah nak puasa la I kena biasakan makan sikit, kalau perut dah terbiasa makan banyak sebelum bulan puasa, masa puasa nanti cepat lapar pulak".

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan