Isnin, 7 November 2011

begedil oh begedil

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Semalam hari pertama Aidiladha 1432H, aku lepak rumah Ain je. Tolong-tolong Ain dan housemates dia buat soto. Tapi aku tak tolong sangat buat sup soto tu sebab aku tak terror. Aku tolong buat accessory dish je iaitu begedil. First time kot buat begedil though it's one of my top favourites! Kitorang ikut resepi yang senang je tapi sedap wei...

Bahan-bahan:
1) 5 bijik kentang besar (direbus & dilenyek)
2) 500 g daging cincang (digoreng sekejap)
3) 5 batang daun bawang (dihiris halus)
4) Bawang goreng, garam & lada sulah (ikut suka)
5) Telur (untuk salut)

Cara-cara:
Masukkan semua bahan-bahan 1 sampai 4 di atas, bentukkan ikut shape kesukaan anda, celupkan dalam telur dan goreng. Sempoi giler sesuai dengan imej sempoi aku, haha!

Hasilnya:
Sebelum dicelup telur & digoreng.
(Ni baru sebahagian, ada lagi yang belum digentel)

Inilah soto Ain. Perhatikan begedil di tengah-tengah mangkuk.

Resepi yang aku tulis tu dapat menghasilkan kuantiti begedil yang agak banyak (tak sempat kira berapa biji). Jadi kitorang goreng sikit je untuk dimakan, selebihnya kitorang freeze supaya boleh digoreng dan dimakan di kemudian hari. 

p/s: Kedua-dua gambar adalah ihsan kamera baru Ain yang diupload di Facebook beliau di mana aku juga ditag di situ.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan