Selasa, 29 November 2011

london oh london

:: bismillahirrahmanirrahim ::

23/11/2011 pukul 4.45 petang waktu UK, aku dan Ain bertolak ke London naik coach National Express dari stesen Chorlton Street. Dalam bas tu borak tak ingat dunia, mentang-mentanglah kitorang je Melayu dalam tu so tak kesahlah kalau orang dengar pun apa yang kitorang borakkan sebab dorang mesti tak faham punya. Tapi dengan tak semena-mena ada orang tegur kitorang suruh perlahankan suara, haha buat malu orang Melayu je kitorang ni. Yela, sekarang kan malam menjelang lebih awal dari biasa (aku dah siap solat jamak Maghrib & Isyak sebelum bertolak), so semua orang pun nak tidur jelah kan bila dah malam. Kitorang je borak sakan macam dah lama tak jumpa.

Dalam pukul 10 malam kitorag sampai kat Victoria Coach Station (London), Kak Mimi dah tunggu kat situ untuk bawak kitorang balik ke rumah dia di South Wimbledon. Lepas makan malam kat rumah Kak Mimi, Gaban (suami Kak Mimi) pun sampai dari tempat kerja. Gaban kerja jadi waiter kat kedai makan Tuk Din yang ada dalam cerita Rooney & Drogba (JoZan) tu. Kami pun berbincang kejap pasal nak berjalan ke mana untuk esok sebelum kitorang masuk tidur. Rumah Kak Mimi ada satu bilik tidur dan satu tandas dalam bilik tidur tu. Kitorang memang tak kesah je tidur kat ruang tamu tapi Kak Mimi & gaban insisted jugak suruh kitorang tidur dalam bilik atas katil dorang. Huhu, segannya tapi terpaksalah jugak.

Esoknya kami pun memulakan perjalanan meneroka kota London. Banyak jugaklah tempat yang kami sempat singgah sepanjang berada kat London tu. Ni senarai tempat-tempat yang berjaya dikunjungi (tak mengikut susunan mana dulu/kemudian, ikut mana-mana yang aku ingat je).

- Tower Hill
- Tower Bridge
- London Bridge
- St Paul Cathedral
- MSD / Malaysian Hall
- Kensington Park
- Hyde Park
- London Dungeon
- Madame Tussauds
- Portabello Market
- Islamic Center (tak ingat nama penuh)
- Westfield
- Buckingham Palace
- The Big Ben
- Oxford Street
- Oxford Circus

Kedai-kedai makan pulak:
- Mazar (kedai Arab)
- Cafe kat MSD (Melayu)
- Bonda Cafe kat MARA Hall (Melayu)
- Makan (Melayu)
- Tuk Din (tak dapat masuk sebab penuh)
- Waffle Palace
- Kedai India halal (tak ingat nama)

Tu jelah nama-nama tempat yang aku ingat. Kalau ada tempat-tempat yang aku tak ingat nak tulis kat sini kira halal jelah ye. Hari Sabtu kami ke Cambridge untuk ziarah Madam Norsyam & Bro SKA. Madam masak nasik ayam, aku makan banyak gila sebab sedap sangat sampai sakit-sakit perut. Sempat gak membuang kat rumah Madam tu. Haha. Esoknya Ahad, aku dan Ain bertolak pulang ke Manchester. Kat rumah Ain, aku sempat solat jamak Zohor & Asar dan Maghrib & Isyak dulu, baru balik rumah aku kat Rusholme. Oh, rindunya pada bilikku yang tak seberapa ni.

Aku yang macho di Kensington Park.
(Gambar Ain tangkap)

Tupai yang berjaya menjatuhkan ke'macho'an aku.
Ter'over-friendly' sampai buat aku ter-menjerit depan Ain, Kak Mimi & Gaban.
(Gambar aku tangkap (selepas ter-jerit), cun kan?)

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan