Sabtu, 13 November 2010

ayam masak kicap

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Masakan pertama aku sejak menganggur ni ialah ayam masak kicap, kali pertama aku memasak setelah seminggu lebih berehat. Masa bekerja hari tu lagi lah langsung tak sempat nak memasak sampai hilang dah semua skills memasak aku (jap, aku ni pernah ada skill memasak ke?). Lupa pulak, aku memang takde skill memasak pun, nak masak kena tanya Ummi bahan apa yang diperlukan dan langkah-langkahnya dari awal sampai habis. Ni resipi Ummi yang aku dah modify sikit-sikit mengikut tahap kekreatifan dan kemalasanku.

1) Blend bawang merah + bawang putih + halia + jintan manis + jintan putih + lada hitam.
2) Tumis kayu manis + buah pelaga + cengkih + bunga lawang dan masukkan bahan-bahan yang dah diblend tadi.
3) Masukkan ayam sebanyak mana yang diperlukan oleh perut-perut di rumah anda.
4) Tambah sebotol kicap saiz standard.
5) Masukkan air asam jawa.
6) Bila dah menggelegak, masukkan bawang besar yang dipotong besar-besar.

Senang gila kan? Cuma kuantiti setiap bahan tu aku yang agak-agak sendiri sebab malas nak kacau Ummi yang tengah berehat kat atas. Hasilnya memang sedap cuma kuah tu pekat gila sebab aku letak kicap satu botol! Sebenarnya bawang dan halia tu Ummi suruh tumbuk asing-asing dari jintan-jintan tu tapi aku pulak yang terlebih 'rajin' nak blend semua tu sekaligus. Lagipun aku kalau tumbuk, nanti asyik tergigit jintan je masa makan.

Sebut pasal masak kicap aku teringat zaman aku kerja kat nurseri makcik Hafsah, kena masak untuk budak-budak nurseri. Aku pulak tau masak benda-benda basic je. Yang aku paling terror masa tu ialah ayam masak kicap, cuma resipinya lain sikit iaitu: bawang merah + bawang putih + kicap + ayam +sikit air dan taraa... siap! Simple gila kan, sebab aku tak tau jintan-jintun apa yang perlu dimasukkan. Sekarang aku dah tau, alhamdulillah... Inilah salah satu hikmah menganggur dan salah satu sebab kenapa aku MEMILIH untuk menganggur. Ya, menganggur adalah pilihan aku sendiri buat masa ni.

:: wallahu a'lam ::


2 ulasan:

  1. x kan la nak menganggur smpai tua

    BalasPadam
  2. patut la kalo hang msk kicap cnfirm pstu kne bukk kicp br. rasenye kicap hr tu byk lg..

    BalasPadam