Ahad, 14 November 2010

kacang vs jerawat

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Bila cakap pasal kaitan antara makan kacang dengan kemunculan jerawat, aku mesti teringat 'motto' Intan time kat SAMBest dulu "Kacang musuh Intan" sebab bagi Intan, makan kacang akan buat jerawat naik. Tapi aku tak percaya pun yang kacang ni boleh sebabkan jerawat sebab aku suka gila makan kacang tanah tapi takde masalah jerawat pun (dulu). Satu peket Ngan Yin tu aku boleh habiskan sorang-sorang sekali hadap. Masa tahun 2 kat UIA, aku dah mula ada jerawat tapi aku masih tak percaya kaitannya dengan makan kacang. So aku terus je makan kacang banyak-banyak sebab kacang kan bagus untuk kesihatan dan minda (abah yang cakap). Bila ada member datang bilik, aku jamu makan kacang jugak sebab aku suka simpan stok kacang berpeket-peket kat bilik. Tapi kalau aku hukur kat Sab, dia takut nak makan sebab dia kata "Kalau I makan kacang sekarang, esok confirm banyak gila yang naik". Tapi aku yang dah berjerawat ni still jugak tak percaya.


Masa masalah jerawat aku dah semakin serius, aku ada jumpa pakar kulit Dr Noh. Bila aku tanya dia pasal kaitan antara kacang dan jerawat, dia kata tiada penemuan saintifik yang membuktikan hal tersebut. Aku pun makin tak percaya la dengan dakwaan tu. Sampailah aku habis belajar, masalah jerawat aku masih tak selesai walaupun macam-macam ubat aku dah guna. Kalau elok pun sekejap je, lepas tu naik balik. Dalam masa yang sama, aku terus makan kacang tanpa gusar. Masa dah bekerja, masalah tu dah semakin pulih tapi kadang-kadang 'dia' naik jugak tiba-tiba. Setiap kali 'dia' naik, aku cuba recall apa yang aku buat sebelum tu e.g. Aku ada pakai apa-apa ke? Aku ada terdedah kat UV atau udara kotor ke? etc. Lama-lama baru aku perasan bahawa 'dia' akan naik lepas aku makan kacang!

Even makan apam balik dan popia basah pun boleh bagi efek sebab mengandungi kacang walaupun sikit. Patut la selama ni masalah aku tak baik-baik, because the main factor is still there. Sejak tu aku mula percaya kaitan antara kacang dan jerawat walaupun takde lagi bukti saintifik mengenainya. Sejak tu jugalah, aku terpaksa menahan nafsu daripada makan produk-produk yang berasaskan kacang dan sejak tu jugalah baru aku sedar bahawa kacang adalah antara makanan yang tersedap di dunia! Sabar jelah~ Tapi takpelah, itu semua hanya nikmat dunia...

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan