Sabtu, 13 November 2010

hikikomori

:: bismillahirrahmanirrahim ::


'Hikikomori' menurut wikipedia "...merupakan istilah Jepun yang merujuk kepada fenomena di kalangan individu-individu menyendiri yang telah memilih untuk menjauhkan diri mereka daripada kehidupan sosial, seringkali menyesuaikan diri dengan tahap pengasingan diri yang ekstrem disebabkan oleh pelbagai faktor peribadi dan sosial dalam dan luar hidup mereka...". Pakar psikologi Dr. Tamaki Saito yang mula-mula memperkenalkan istilah ni menganggarkan terdapat kira-kira sejuta 'penghidap hikikomori' di Jepun, bersamaan 20% daripada jumlah lelaki dewasa di negara tersebut atau 1% daripada seluruh rakyat Jepun. Kiranya fenomena ni dah memang sangat-sangat berleluasa kat Jepun.

 

Istilah 'hikikomori' ni first time aku jumpa kat website saifulislam.com. Sebelum ni memang aku tak pernah dengar. Ustaz Hasrizal menganggap 'hikikomori' sebagai satu fenomena bahaya di kalangan generasi Z kita. Bila baca tulisan beliau aku terfikir "Aku ni termasuk dalam golongan 'hikikomori' ke?". Sebab aku memang susah sangat nak keluar rumah dan tak suka jumpa orang. Sejak menganggur ni, berapa kali je aku keluar rumah dan tak pernah lagi isi minyak kereta sejak tak bekerja ni. Tapi bila aku fikir-fikir semula, rasanya aku bukanlah spesies 'hikikomori' sebab 'hikikomori' ni memang sengaja nak mengasingkan diri dari masyarakat sedangkan aku tak suka keluar sebab:
1) malas nak bersiap
2) 'masalah kesihatan'
... dan yang penting aku ni takdelah se-ekstrem mereka.

  
:: wallahu a'lam ::

1 ulasan:

  1. masalah ksihatan? m..g la mtk air doa gn abah.
    -akak-
    arifah, tumpg eh..

    BalasPadam