Sabtu, 14 Mei 2011

masuk DQ

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Hari ni 14 Mei 2011, pagi tadi Abah dan Ummi hantar Alqamah mendaftar diploma kat Darul Quran. Tamatlah cuti panjang dan kerjaya beliau sebagai ustaz sambilan selama ni. Kemasukan Alqamah ke DQ menyambung semula tradisi tahfiz dalam adik-beradik aku yang terputus kejap masa Afifah tak dapat masuk DQ lepas SPM hari tu. Mungkin peluang untuk Afifah hafaz Quran akan datang suatu hari nanti. Wallahu a'lam. Semoga tradisi ini diteruskan oleh Afiah dalam program Persijilan yang bermula awal tahun depan. InsyaAllah.

Sebelum hantar Alqamah pagi tadi, lepas baca Yasin ramai-ramai, Abah cerita masa muda-muda dulu Abah teringin sangat nak hafaz al-Quran tapi bila Abah pergi tempat tu, kemasukan dah ditutup sebulan yang lepas. Abah agak kecewa, dan cuba mengubat kekecewaan tu dengan menghantar anak-anak menghafaz al-Quran. Macam tu rupanya cerita Abah.

Aku harap kemasukan Alqamah ke DQ memberi kebaikan untuk dirinya, untuk keluarga, untuk agama dan masyarakat. Semoga ia bukan suatu yang sia-sia. Amin. Ramai lepasan DQ yang dilihat seakan-akan tak dapat apa-apa daripada kehidupan sepanjang kat DQ, tiada beza dengan budak-budak lain yang tak hafaz Quran. Na'udzu-billah.

Salah satu panorama di DQ yang kurindui.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan