Sabtu, 14 Mei 2011

naik gaji

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Baru ni aku dapat surat dari HQ - Confirmation of Employment. Kiranya aku baru betul-betul sah sebagai staf MOG berkuatkuasa April 2011. Sedar tak sedar, dah lebih 3 bulan aku dalam MOG. Sehubungan itu, dinyatakan jugak dalam surat tu gaji basic aku pun naik sebanyak RM100 daripada sebelumnya. Patutlah minggu lepas aku tengok kat slip gaji bulan 4, gaji aku naik! Walaupun kenaikan tu mungkin tak seberapa bagi orang lain, tapi aku agak excited sebab aku tak pernah terfikir pun akan naik gaji seawal ni. Terubat la sikit kesedihan yang disebabkan oleh deduction for lateness yang mula muncul dalam slip gaji aku sejak gaji bulan 3.

Bulan 1 & 2 lagi banyak aku datang lambat, tapi takde pulak kena tolak gaji. Dalam sebulan tu lebih separuh kot aku sampai lambat, maklumlah baru nak membiasakan diri di tempat baru (alasan!). Kalau kena tolak gaji (sekali lambat RM10), dekat RM200 jugak la gaji aku kena tolak dalam sebulan tu. Nasib baik bulan 3 aku dah mula berdisiplin sebab dah dapat membiasakan diri dengan waktu kerja yang baru. Bulan 3 aku lambat 4 hari je, pencapaian yang sungguh membanggakan. Tapi bulan tu jugak la dah mula tolak gaji kalau sampai lambat.

Dylan kata, orang yang in-charge pasal gaji tu dah tukar orang baru sebab tu dia strict sikit dari orang dulu. Takpelah, alhamdulillah hari tu aku cuba jugak memperbaiki kehadiran ke tempat kerja walaupun time tu tak kena tolak gaji lagi. Kalau aku tak cuba berubah, tak pasal-pasal je gaji bulan 3 aku short dua tiga ratus. Bulan 4 aku semakin berhati-tapi ada jugak 'ter'lambat 2 hari, kena tolak RM20 tapi takdelah sedih sangat sebab dalam masa yang sama gaji dah naik RM100. Alhamdulillah.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan