Rabu, 18 Mei 2011

duduk rumah

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Sekarang dah masuk bulan Mei, maknanya dah cukup setahun aku tinggal kat rumah dengan keluarga setelah hampir 13 tahun berturut-turut aku tinggal kat asrama. Memang aku sendiri yang pilih untuk tinggal dengan Ummi&Abah lepas habis belajar, dan memang aku sengaja cari kerja yang dekat-dekat dengan rumah supaya boleh tinggal kat rumah. Tapi niat aku tinggal kat rumah ni bukan untuk menumpang kesenangan kat rumah ni tapi lebih untuk melaksanakan tanggungjawab yang banyak terlepas sepanjang aku duduk asrama selama ni.

Aku bukan nak riyak tapi taknaklah orang asyik kata aku manja sebab taknak duduk jauh dari mak ayah sebab sebenarnya bukan itu niat aku untuk duduk kat rumah. Aku dah dewasa, rasanya dah tak layak ada istilah manja dalam hidup aku. Orang dewasa mesti berdikari sendiri, tambahan pulak ada banyak lagi adik-adik aku yang masih kecik dan lebih layak untuk bermanja. Dan orang dewasa jugak mesti menjalankan tanggungjawab yang terpikul di bahunya. Atas sebab tenggungjawab inilah aku duduk kat rumah. Kalau ikutkan hati, duduk kat rumah memang boring tapi demi Ummi&Abah, aku kuatkan diri.

Kalau aku tinggal kat tempat lain, kemungkinan besar aku takde masa nak balik rumah sebab cuti aku tak menentu. Bila duduk rumah, walaupun masa aku agak terhad sebab aku bekerja sampai malam, sekurang-kurangnya ada jugak benda yang aku boleh tolong setiap hari walaupun sikit eg. tolong kejutkan budak-budak bangun pagi, tolong ajar mengaji, tolong kemas rumah & basuh pinggan etc. Aku tau semua pertolongan aku tu tak seberapa tapi itu jauh lebih baik daripada aku duduk jauh dan balik sekali-sekala.

Kesimpulannya, aku duduk rumah bukan sebab aku perlukan wang ringgit dan belaian mesra Ummi&Abah, tapi sebab aku tau Ummi&Abah yang perlukan bantuan aku sebagai anak yang besar. Apa yang aku perlukan cuma redha Allah dan juga redha Ummi&Abah atas segala yang aku lakukan sepanjang kehidupan yang sementara ni.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan