Isnin, 13 Disember 2010

hon

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Sepanjang aku bawak kereta, rasanya tak sampai lima kali kot aku guna hon. Kalau hon kereta tu rosak pun, mesti aku tak perasan. Tapi kalau aku yang kena hon tu tak payah cakap la, memang tak terkira pasal aku memang suka memandu sesuka hati sampai orang lain yang risau. Yang penting aku tau tindakan aku tu tak membahayakan aku mahupun orang lain walaupun nampak bahaya. Dan sebab perangai aku tu jugak la, aku tak suka hon sesuka hati bila nampak pemandu lain buat perangai. I believe that life is about "we get back what we give" as in "what goes around comes around".

Hari tu aku keluar dengan Alqamah. Ada orang berhentikan kereta tengah-tengah jalan yang sempit, sampai aku kena ambil jalan sebelah yang bertentangan arah.
Alqamah kata: "Hon je".
Aku kata: "Biarlah dia, bukannya kita tak dapat jalan langsung".

Lepas tu ada pulak kereta belok masuk simpang tanpa signal sampai aku terpaksa brek dengan agak mengejut.
Alqamah kata: "Hon la".
Aku kata: "Biarlah dia, dia baru teringat nak masuk kiri kot".

Aku cakap kat Alqamah, aku memang tak suka hon orang sebab aku tak suka dihon oleh orang lain. Selagi ada jalan penyelesaian yang lain, biarlah hon tu jadi pilihan terakhir. Yang penting kita masih selamat. Alqamah kata, walaupun kita dah selamat, hon tu penting jugak supaya dia tahu tidakan dia salah.

Emm, betul jugak kata Alqamah tu, kali ni memang kita selamat. Tapi kalau dia tak dapat amaran berbentuk hon, kemungkinan besar dia akan mengulangi perbuatan yang sama. Kesimpulannya, hon juga berfungsi untuk mengingatkan pemandu bahawa tidakan mereka itu salah, bukan sekadar melepaskan perasaan semata-mata. Hon tu tak salah, tapi gunakan hon dengan bijak dan di tempat yang betul, bukan dengan sesuka hati.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan