Selasa, 28 Jun 2011

tudung oh tudung

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Petang tadi aku bawak Ummi pergi Klinik Gigi Zubaidah kat Seksyen 18. Lepas turunkan Ummi, aku nak carik parking tapi aku singgah Ole-Ole jap, usha-usha smartphone dan beli aiskrim Mingo-mingo (aiskrim bumiputra yang sedap). Bila dah dapat park kereta, aku singgah jap kat kedai tudung bawah klinik gigi tu untuk usha-usha tudung Syria tapi aku tak masuk kedai sebab nak habiskan dulu aiskrim kon yang aku beli tadi - kena habiskan cepat-cepat sebab cuaca tadi panas gila dan asikrim cepat meleleh (jangan terliur).

Lebih kurang macam nilah tudung Syria yang aku tengah carik.

Masa aku tengah belek-belek tudung-tudung kat depan kedai tu sambil menjilat-jilat aiskrim di tangan, datang seorang perempuan menegur, "Tudung, dik?". Aku agak ni mesti tuan kedai atau at least pekerja kedai tudung tu. Tapi bila aku toleh kat dia, aku jadi konfius balik dengan telahan aku tadi sebab dia tak pakai tudung langsung. Tapi bila aku dah waras balik, aku yakin dia memang tuan/pekerja kedai tu. Sangatlah ironi, kerja kat kedai tudung tapi kepala sendiri tak bertudung.

Mungkin dia...
#1 ... dah terlalu rambang mata sebab banyak sangat tudung kat kedai tu sampai tak tau nak pilih mana satu untuk dipakai.
#2 ... dah terlalu bosan dengan fesyen-fesyen tudung yang ada sebab setiap hari dok tengok semua jenis fesyen tudung sampai tak tau nak pakai tudung fesyen apa lagi.
#3 ... taknak jadi bias dengan memilih sejenis fesyen tudung untuk dipakai sebab kalau dia pakai tudung style Wardina tapi nak promote tudung style Siti Nurhaliza nanti mungkin customer akan kata: "Kalau tudung Siti ni cantik dan selesa, kenapa you sendiri tak pakai?" So, to be fair... lagi senang tak pakai tudung. Senang ke?

Aku yang kerja kat kedai spek ni pun takde hal pakai spek yang sama setiap hari. Even staf kedai aku yang takde power pun semangat je pakai spek. Kalau orang tanya "Kenapa pakai spek yang macam ni, tak pakai yang macam tu?", cakap jela ini yang sesuai dengan saya, sama jugak dengan tudung kan? Kita duduk kat Malaysia patut bersyukur boleh pakai tudung sewenang-wenangnya tanpa ada sekatan undang-undang. Kalau tengok kat negara yang mengharamkan tudung, ramai Muslimah yang fight bermati-matian nak pertahankan jugak tudung dia.

Aku tau kat Malaysia ni pun bukan semua tauke bagi staf dia pakai tudung, tapi kalau dah kedai tudung tu takkan tauke dia tak faham kot. Ada jugak member aku kat 1Utama, yang kerja kedai perfume, kedai baju etc sebenarnya memang bertudung tapi dah tak pakai pasal bos tak bagi. Aku terfikir kalau aku cuma sales assistant biasa kat MOG, agak-agak bos bagi tak aku pakai tudung? Bagi aku itulah salah satu kepentingan ilmu, bila kita berilmu (walaupun aku takat degree holder je), orang memandang tinggi dan tak akan berani mempertikaikan sesuatu yang memang hak kita. Tanpa ilmu, kita akan berada di bawah dan hak kita tertakluk pada budi bicara orang atasan. Dengan ilmu kita bebas! Alhamdulillah~

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan