Selasa, 27 September 2011

manchester oh manchester

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Rasa macam tak percaya sekarang aku dah ada kat Manchester. Memang tak sangka rezeki aku dapat buat Masters luar negara tahun ni. Semuanya berlaku sepantas kilat, daripada aku yang dah tawar hati sebab takde sponsor sampailah aku betul-betul berada di bumi bertuah ni. Kalau diikutkan ini bukan kali pertama aku ke Manchester sebab masa kecik dulu aku pernah ikut Abah belajar kat Manchester jugak. Tapi masa tu aku kecik sangat, tak feel la suasana Manchester tu.

Lebih kurang suku abad yang lalu.
Yang berdiri atas kereta tu kakak aku.

27/9/2011

8.00 a.m (MY) : Bertolak pergi KLIA dengan Abah, Ummi, Akak, Amilah & Amru.
8.45 a.m (MY) : Sampai KLIA, check-in.
*Timbang beg, hand luggage aku 11 kg (min 10kg), main luggage 17 kg (min 20 kg). Total 28 kg. Orang kaunter tu suruh transfer sikit barang dari hand luggage ke main luggage tapi main luggage aku tak boleh unlock pulak. Aku kata, senang-senang dua-dua beg la jadi main luggage. Orang tu bagi tapi kena buang sikit barang dalam hand luggage tu untuk kurangkan jumlah berat dia jadi 25 kg. Aku pun keluarkan mana-mana yang rasa-rasa kurang penting, bagi Akak bawak balik. Lepas tu, balut dua-dua beg tu dengan plastik (RM10 satu beg) dan tinggalkan kat kaunter check-in. Aku bawak back pack je.
9.00 a.m (MY) : Salam-salam, tangkap gambar, turun bawah, immigration scan, naik tren.
* Masa beratur nak scan tu terjumpa lagi Nadia Alias, kitorang first time jumpa masa nak collect Visa. Flight dia pukul 10.15 a.m tapi dia naik Emirates (lebih murah & transit kat Dubai kejap je, katanya). Dalam tren tu Ummi sempat telefon bagi amanat. Keluar dari tren, aku berpecah dengan Nadia sebab masing-masing gate lain-lain. Aku kat C12, Nadia C22. Sebelum tu sempat mintak nama Facebook masing-masing.
9.30 a.m (MY) : Masuk kapal terbang, off handphone, letak dalam beg dalam kabin atas.
* Dalam tu susunan seat bertiga-tiga setiap baris. A tepi tingkap, B tengah, C tepi ruang laluan. Patutnya seat aku 30B - 30A & 30B tu pasangan suami isteri (I guess so), so aku offer dorang duduk sekali, bagi aku duduk tepi tingkap (30A). Syok gila dok tepi tingkap memerhatikan kehebatan dan keunikan alam ciptaan Allah. Subhanallah, mengagumkan sampai tak terungkap dengan kata-kata. Rasa rugi pulak takde kamera.
10.30 a.m (MY) : Berlepas. Sepanjang 12 jam perjalanan, banyak tengok movies yang disediakan je, tak tidur sangat, makan nasi 2 kali, pergi tandas sekali untuk buang air dan ambil wudhuk, solat jamak ta'khir zuhur & asar sambil duduk kat seat.

16.00 p.m (UK) : Sampai Heathrow Airport, London. kebetulan suami Kak Mimi pun satu flight dengan aku. Tapi dia sampai London je, Kak Mimi tunggu dia. Aku ingat nak singgah jumpa Kak Mimi jap, borak-borak memandangkan aku ada 5 jam transit sebelum ambil flight ke Manchester. Tapi orang tu kata baik aku terus tunggu flight Manchester tu. Aku pun naik bas kat Flight Connections ke Terminal 1. Kat situ, aku beli simcard LEBARA (£10& top-up (£5). Window shopping kat kedai-kedai yang ada & online kat Internet kiosk (£2)
19.30 p.m (UK) : Kat terminal 1 tu aku pergi ke Gate 8. Kat Gate 8 tu kena tunggu lagi, aku sempat tidur sebab flight delay sampai pukul 9.30 malam, baru dapat masuk flight kat pintu 8d. Duduk tepi tingkap lagi, seat 23A. Pukul 11 malam barulah sampai ke Manchester Airport. Turun je kapal terbang, kena naik bas pulak sampai ke terminal. Kat terminal tu dengan tak sabarnya aku terus ke tempat Arrivals. Bila dah sampai kat luar baru aku sedar yang aku kena ambik luggages dulu tapi dah terlambat. Dah keluar tak boleh masuk balik. Aku cuba jugak mintak tolong polis bantuan tapi dia pun tak boleh buat apa sebab pegawai yang bertugas dah balik, kaunter pun dah tutup (mana taknya, dah tengah malam).
12.00 a.m (UK) : Aisyah Basheerah & Fatimah datang ambil aku dengan kereta sampai ke rumah. Sampai rumah je terus online. Esok pagi kena pergi airport balik untuk ambik beg. Huhu.

Setibanya di Heathrow Airport.

Tiket & pasport.

Vending machine yang jual simcard.

Simcard LEBARA & syiling 20p.

Saiz £20 vs RM10

British Minland International (BMI).

Suasana kelas ekonomi BMI.