Rabu, 28 September 2011

manchester oh manchester (vol.2)

:: bismillahirrahmanirrahim ::

28/9/2011
Hari kedua aku kat Manchester

Sejak sampai sini pukul 12 malam tadi aku tak dapat tidur sampai ke subuh. Tak mengantuk, Imah kata itulah jet lag. Dalam pukul 5 pagi aku sempat Skype dengan Ummi. Breakfast aku makan snacks yangdapat dalam plane MAS semalamnya. Aku ingat nak keluar awal untuk pergi ambil luggages yang tertinggal kat airport tapi aku cuba bukak pintu rumah tak boleh, kunci dia tak sama dengan kunci kat Malaysia atau mungkin aku je yang kuno sangat tak pernah jumpa kunci macam tu. So terpaksalah aku tunggu housemate aku siap nak keluar, baru aku keluar sekali.

Dalam pukul 9.15 pagi aku keluar dengan Imah tapi aku tukar plan nak pergi kelas dulu baru pergi airport sebab kelas aku dari pagi sampai tengahari je, petang free. Aku berpecah dengan Imah kat Oxford Road sebab dia nak tunggu kawan dia dan aku nak kejar kelas pukul 9.30 pagi.  Alhamdulillah sorang-sorang aku pun, jumpa jugak bangunan Jean McFarlane kat belakang the University Place. Dalam kelas aku duduk belakang, aku cuba carik-carik Ain dan nampak dia kat meja depan sekali.

Lepas kelas habis pukul 12.30 tengahari, Ain bawak aku pergi register kat Whitworth Hall. Lama beratur baru aku dapat student card dan surat universiti untuk buka akaun bank. Walaupun akaun bank tu penting jugak, aku tak dapat bukak akaun hari ni sebab aku kena setelkan urusan kat airport dulu. Lepas register aku dan Ain makan kebab (£3.20). Masa makan Dr Shuib (classmate IOVS) datang join dan belanja kitorang air Ribena. Kitorang tanya Dr Shuib pasal bas ke airport, dia kata ambil daily pass lagi jimat.

Lepas makan, kitorang naik bas 43, beli daily pass Dayrider (£3.70) dan turun kat Manchester Airport. Alhamdulillah urusan di airport berjalan lancar aku dapat ambil beg-beg tu tanpa banyak halangan, cuma kesian kat Ain kena ikut aku jalan jauh-jauh. Balik dari airport, kitorang naik teksi (£18) terus sampai rumah aku. Ain tak boleh solat, dia tunggu aku solat Zuhur & Asar jap. Lepas solat kitorang naik bas ke Piccadilly guna tiket Dayrider tadi. Kat Piccadilly aku shopping kat Poundland (£6), Bodycare (£6.07), Primark (£6). Kitorang balik dalam pukul 7.30 malam, Ain nak bas, aku naik teksi (£8.60).

Sampai rumah aku terus solat maghrib & tertidur lepas solat. Imah datang kejutkan sebab dia tengok aku tidur duduk bersandar tepi katil dengan telekung. Imah ajak makan, dorang masak makan malam. Aku tak rasa nak makan sebab penat gila jalan tadi. Dahlah tak tidur-tidur lagi sejak sampai sini. Sebenarnya masa shopping kat Piccadilly tadi pun aku dah rasa tak larat, rasa macam nak pengsan pun ada, tapi sebab tengok Ain susah payah bawak aku pergi carik barang aku ikut je. Bila Imah kejut tadi, aku bangun untuk solat Isyak dan terus sambung tidur.

Nikmatnya tidur. Aku terjaga sendiri pukul 3lebih walaupun aku set alarm pukul 5 pagi. Bangun-bangun aku kemas sikit-sikit barang-barang Piccadilly dan pergi mandi. Lepas mandi ada 10 minit lagi sebelum subuh, alhamdulillah aku sempat buat solat tahajud dan taubat. Lepas solat subuh & ma'thurat aku tulis entri ni.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan