Selasa, 20 September 2011

visa oh visa

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Entri terakhir aku kat blog ni bertarikh 15/9/2011, bermakna dah lebih sebulan aku mengabaikan blog. Haha. Busy memang busy. 2-3 hari ni je baru dapat relax balik tapi inipun relax dalam penantian. Menantikan visa ke UK yang belum siap-siap lagi walhal aku dah beli tiket nak terbang 27/9/2011 ni. Tinggal seminggu je lagi beb. Risau gak, sebab Kak Mimi 4 hari je dah siap, Ain 3 hari je dah siap. Aku pulak masuk hari ni dah 5 hari submit visa application. Sabar jelah, sebab orang kat ofis visa tu kata biasanya dorang ambil 5-15 hari untuk siapkan visa. Lagipun sekarang ni musim orang pergi UK sebab baru bukak semester baru. Maka berebut-rebutlah mereka membuat atau memperbaharui visa termasuk aku. Tapi aku bukan saja-saja buat visa last minute, huhu~

Sini aku share sikit cara nak apply visa:

1) Mula-mula kena apply online kat https://www.visa4uk.fco.gov.uk/ (klik kat link 'Apply for a Visa'). Bila dah siap isi, mesti print application tu sebab nanti kena hantar kat ofis dia. Taknak print terus pun takpe sebab boleh bukak balik application tu (klik kat link 'Existing Applications Login here>>' di page yang sama).

2) Untuk hantar visa tu kat ofis, kena buat online appointment kat
https://www.vfs.firm.in/my-apptsystem/appscheduling/appwelcome.aspx, pastikan print sekali Confirmation of Appoinment sebagai bukti kita dah buat appointment. Boleh je nak walk-in terus ke ofis tu tapi ikut nasib la, kalau ada kosong.

3) Sediakan semua dokumen yang diperlukan sebelum appointment. Dalam kes aku, yang penting kena ada:
- Buku passport yang sah
- Appendix 8 (download kat sini)
- VAF9 (online application yang kita print kat no.1 tadi)
- Financial Statement daripada penaja
- CAS Number (dapatkan daripada universiti UK)
- Sekeping gambar (background kelabu/krim) yang memenuhi syarat, cek kat sini
- Dokumen-dokumen yang diminta dalam CAS Statement by email (dalam kes aku, kena provide sijil & transkrip Ijazah je)
- Bayaran RM1301 (tak tetap), samada dalam bentuk bank draft kat mana-mana cawangan KL atau bayar kat kaunter Alliance Bank. Aku pilih cara kedua, just cakap nak bayar visa ke UK, isi borang, bagi duit cash dan ambil resit kuning (customer copy). Resit kuning tu yang kita bawak pergi ofis visa.
- Dokumen-dokumen yang dia tak mintak tapi nak selamat aku submit je e.g. sijil IELTS, sijil SPM, surat tawaran universiti UK, CAS Statement yang aku print dari emel & apa-apa jelah yang korang rasa berkaitan.

*Pastikan korang submit yang original dan salinan sekali. Kalau tak bagi salinan, dia akan ambil yang original. Macam Financial Statement tu aku tak buat salinan sebab aku ada 2 original copies. Memang penaja aku suruh bagi satu original copy kat Visa center.

4) Bila tiba hari appointment, silalah menghadirkan diri ke UK Visa Application Centre, VFS (M) Sdn. Bhd. Alamat: Suite 19.06, Tingkat 19, Wisma MCA, 163, Jalan Ampang, 50450 KL. Aku pergi naik LRT je sampai stesen Ampang Park. Wisma MCA cuma selang beberapa bangunan je dari kiri stesen LRT tu. Bila sampai ke Wisma MCA tu, pergi kat kaunter Ground Floor untuk register dulu. Lepas tu pergi Tingkat 4, sebab dia nak cek dulu semua dokumen-dokumen sebelum kita pergi ke tingkat 19 untuk hantar dokumen dan ambil data biometrik (gambar & cap jari).

5) Tunggu jela sampai visa tu siap macam aku sekarang. Nak tau dah siap ke belum kena cek online kat sini. Sebenarnya boleh je nak mintak dia hantar SMS Alert kalau visa dah siap dengan bayaran tambahan RM8, tapi sebab poket aku dah nak nipis sebab beli tiket, visa, etc semua dengan duit sendiri, terpaksalah aku bergantung kat website.

Keratan passport.
Note that I just made it 2 weeks ago.

Suasana dalam bilik menunggu dokumen kita disemak (tingkat 4).

:: wallahu a'lam ::

1 ulasan:

  1. salam cik adik, cmana visa? dah dapat ke? sama la pulak tarikh kita fly; 27.9.11. ni pun tgh tunggu visa, risau yg amat! naik penerbangan apa nanti? pegi ke uni mana?

    salam perkenalan!

    BalasPadam