Ahad, 2 Oktober 2011

carboot oh carboot

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Hari ni 2/10/2011, hari ke-6 aku kat Manchester. Untuk hari pertama dan kedua aku kat sini, ada aku tulis dalam blog. Tapi untuk hari ke-3 hingga ke-5 aku tak sempat nak cerita kat blog. Aku cerita ringkas jelah kat sini, hari ke-3 tu (29/9/2011), lepas habis kelas pukul 12 tengahari aku dan Ain pergi bank NatWest. Ain setelkan apa entah, aku pulak baru nak bukak akaun. Lepas pergi bank, kitorang pergi perpustakaan sebab Ain nak fotostat dan print. Jakun betul kitorang kat library tu, haha. Dari library, singgah kat kedai Islamic Life, aku beli Quran £10. Lepas tu, kitorang makan nasik kat Jazeera kongsi satu pinggan 2 orang (£2 sorang), itupun dah kenyang gila.

Esoknya, hari ke-4 (30/9/2011), lepas habis kelas pukul 12 tengahari jugak, kitorang pergi perpustakaan lagi sebab Ain ada benda nak print. Dari perpustakaan, aku ikut Ain balik rumah. Rumah Ain memang cantik. Kat rumah Ain aku sempat pilih baju yang housemate dia jual, makan nasik dan berkenalan dengan Adyda & Hally. Dari rumah Ain, aku balik sendiri tapi singgah kedai fotostat untuk copy nota-nota kelas yang aku dah missed. Kat depan kedai tu ada jual simcard Lyca £5, aku pun beli je sebab call landlines kat Malaysia cuma 1/2p seminit, Lebara yang aku guna sekarang 5p seminit. Lyca 10 kali ganda lebih murah untuk call ke fixed line Malaysia. Tapi bila dah balik rumah baru aku teringat, bila masanya aku nak call rumah sebab tiap-tiap hari dah Skype dengan family.

Esoknya, hari ke-5 (1/10/2011), aku bangun pagi tengok Kak Aribah tengah buat roti jala untuk Majlis Raya Manchester kejap lagi. Aku pun tolong memandangkan dorang dah start memasak dari malam tadi tapi aku tak tolong apa-apa pun sebab dah tertidur lepas maghrib. Lepas tu aku bersiap pergi UMSU (Student Union) naik bas Fingland dengan Kak Aribah. Imah & Hanin pergi naik Stagecoach/Magic Bus dengan Kiki dan Risa. Kat Majlis Raya tu aku berkenalan dengan budak-budak postgrad lain, Zarin, Djasmin, Kak Rabiah & Aisyah. Lepas makan, aku ikut Ain balik rumah lagi sebab kitorang nak pergi city. Lepas zohor, kitorang (aku, Ain, Hally) pun bertolak ke Piccadilly naik bas. Kat Piccadilly aku shopping kat Poundworld (£5), Argos (Duvet £8.99) & Primark (£12). Sempat gak naik the Wheel of Manchester dengan harga student (£5.50). Balik tu aku naik bas sorang sebab Ain dan Hally naik bas lain. Bila dah sampai Rusholme, bas berhenti tapi belum sempat aku turun, bas dah jalan sebab driver tak perasan aku nak keluar. Sabar jelah, terpaksa aku turun kat next stop dan jalan kaki ke rumah.

Esoknya, hari ke-6 (2/10/2011), iaitu hari ni. Pagi-pagi lagi aku keluar dengan Imah, Hanin, Aman, Risa & Aisyah naik kereta ke Car Boot Sale (Carboot). Aku pun tak tau kat mana lokasi Carboot tu, aku ikut je. Aku memang dah lama teringin nak pergi Carboot sebab Abah kata kalau nak barang murah carik kat situ. Kat Carboot tu aku beli cermin panjang (£2), sangkut baju (50p) & 3 helai kot (£1, £4.50 & £10 setiap satu). Sebenarnya ada satu kot yang aku berkenan sangat-sangat (yang paling aku berkenan antara semua kot kat Carboot tadi), harga £5 je, tak pernah dipakai (menurut penjual tersebut). Saiz dia memang ngam-ngam tapi aku tak terus beli sebab aku nak habiskan satu round Carboot tu. Tapi bila aku patah balik kat gerai tu, kot tu dah dijual. Wa!!! Ruginya. Tapi takpe, mesti ada hikmahnya. Sempat jumpa Dr Shouib kat sana, dia yang tegur aku. Balik rumah dah pukul 1petang, aku solat zohor dan tidur. Aku set alarm pukul 4 petang sebab lepas Asar aku plan nak pergi worldwide tapi aku tebangun dekat pukul 6.30 petang. Maghrib masuk 6.45petang, fuh~ Aku sempat mandi jap dan solat Asar. Lepas tu solat maghrib, mengaji, online, solat Isyak dan online lagi sampai sekarang. Sekarang dah pukul 1.40 pagi, so aku kena tidur dulu.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan