Khamis, 6 Oktober 2011

umur oh umur

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Sebelum datang Manchester ni, Mak Mah (adik Abah) ada pesan, "Jangan risau pasal umur. Dah 26 pun boleh belajar lagi". Ya, lagi 2 bulan cukuplah umur aku 26. Nak tak nak, terpaksa jugak terima hakikat yang aku dah tua, mujurlah physically aku tak berapa nampak tua. Tapi masa Mak Mah cakap tu aku tak rasa apa-apa pun sebab aku rasa takdelah tua sangat buat Masters umur 26.

Bila datang sini baru terasa ketuaanku. Masa Majlis Raya Manchester minggu lepas, ada budak Malaysia yang aku jumpa buat Masters seawal umur 21! Aku masa umur 21 baru habis matrik kot. Housemate Ain, Hally tu umur baru 23 tapi buat PhD! Ain sendiri pun baru 25. Kalau ada pun yang aku jumpa umur 26 ke atas, mesti tengah buat PhD. Wa~ Aku je ke yang tua-tua baru nak ambil Masters?

Syukurlah perasaan ni baru muncul bila aku dah sampai sini, kalau tak mungkin aku tak sungguh-sungguh nak sambung, apatah lagi ditambah dengan halangan-halangan yang melelahkan untuk sampai ke tahap ni. Tapi bila fikir-fikir balik, aku bukan keseorangan. Kak Mimi (28 tahun) pun start Masters sama dengan aku. Cuma Kak Mimi mungkin lebih beruntung sebab dia sempat kahwin dan dapat anak sebelum buat Masters.

Aku ada apa? Tapi aku yakin semua benda mesti ada hikmahnya, samada kita sedar atau tak. Rezeki setiap individu tu lain-lain. Sekurang-kurangnya aku lebih beruntung daripada mereka yang belum ada rezeki untuk buat Masters, kan? Ya Allah, permudahkanlah urusanku yang sudah agak tua ini dalam usaha menimba ilmu-ilmuMu.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan