Jumaat, 14 Oktober 2011

pesto oh pesto

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Sebelum aku datang Manchester ni, aku plan nak gunakan tempoh setahun kat sini untuk belajar masak. Manalah tahu balik nanti kalau ada jodoh dapat kahwin, mestilah kena masakkan untuk suami. Tapi setakat ni, aku cuma pernah masak 2 kali je. Dan dua-dua tu cuma nasik goreng, haha. Aku memang dah lama pandai masak nasik goreng, nak la jugak masak benda-benda yang lain sikit. Aku pernah cakap dengan Imah dan Hanin, nak belajar masak dari dorang tapi dorang gelak pulak sebab ingat aku bergurau dan dorang tak percaya. Wa~ kelakar sangat ke umur 26 tak pandai masak?

Imah kerja part time kat kedai makan, dan memasak tu pun salah satu tugas dia kat situ. Jadi dia memang pandai masak macam-macam, tapi aku tak berpeluang nak tengok dia masak kat dapur sebab dapur tu kecik sangat. Kang kalau aku datang untuk 'tolong tengok', takut jadi sempit pulak dapur tu sampai susah Imah nak masak. Tapi hari tu aku sempat gak usya Imah masak pesto. Imah kata pesto ni simple je, paling senang nak masak kalau tiba-tiba ada orang nak datang rumah. Haha, simple bagi Imah pun dah special sangat2 bagi aku yang marhaen ni. Sob3.

Bahan-bahan:

- Bawang besar (dipotong kiub)
- Daging kisar (dipotong kiub)
- Daun seleri (dihiris)
- Mi pesto (direbus sampai kembang)
- Sos pesto 1 botol (beli ready made)
- Sliced cheese
- Serbuk lada hitam & garam secukup rasa

Cara-cara:

> Tumis bawang
> Masukkan daging dan kacau sampai agak masak
> Masukkan daun seleri dan kacau sampai lembut
> Masukkan pesto dan kacau lagi
> Masukkan sos pesto, lada hitam & garam > kacau sampai sekata
> Taburkan cheese, kacau sikit-sikit dan terus tutup api.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan