Ahad, 24 Oktober 2010

baca

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Aku pun tak sedar sejak bila membaca tu dah jadi hobi aku. Rasanya sebelum ni aku memang sangat malas membaca. Yang aku perasan, sejak kat UIA Kuantan baru aku ada koleksi bahan bacaan selain buku-buku pelajaran. Ada seseorang pernah pesan, bawa je buku ke mana-mana kita pergi, sebab mesti akan ada masa terluang yang boleh kita isi dengan membaca. Itulah yang aku amalkan sekarang, dan dengan amalan tersebut dah agak banyak jugak buku-buku yang aku habiskan dari kulit ke kulit.

Cuma satu je, aku tak berapa suka orang tau buku apa yang aku tengah baca. "You are what you read". Aku percaya kita boleh kenal orang daripada apa yang dia baca, jadi aku tak suka orang judge aku berdasarkan buku yang aku tengah baca. Pernah satu hari aku baca buku tulisan Dale Carnegie kat tempat kerja, rakan sekerja aku tanya, "Awak memang suka baca buku motivasi ye?". Hakikatnya bukan buku motivasi je, aku baca semua jenis buku, takdelah terhad pada genre, penulis atau format tertentu. Dari seringan-ringan komik picisan, sampailah ke buku-buku yang membicarakan isu-isu berat, semua aku layan. So, buku yang aku sedang baca tak menggambarkan diri aku secara total. Ok?

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan