Khamis, 21 Oktober 2010

resignation

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Seperti yang aku tulis dalam post pertama blog ni, aku dah hantar notis berhenti kerja effective on awal Januari tahun depan. Maknanya ada 2 bulan lebih lagi aku kena kerja. Tapi petang semalam, masa aku tengah syok-syok cuti kat rumah, Kak Adah call cakap, "Company 'bermurah hati' nak bagi 'pelepasan' 2 bulan lebih awal. Jadi awal bulan depan awak dah 'bebas'. Akak letak 'surat cinta' ni atas meja, esok awak ambil ye". Aku terkedu tapi masih mampu mengekalkan suara yang tenang di atas talian. Sempat juga aku ucap terima kasih sebelum mematikan perbualan. Hoho... Maknanya aku kerja sampai hujung bulan ni sahaja, juga bermakna tinggal beberapa hari sahaja lagi aku akan mula bergelar penganggur terhormat, dan bakal tiada pendapatan sendiri sekiranya... aku tak carik kerja lain secepat mungkin.

Esoknya, aku buka surat cinta tersebut dengan perasaan yang berbaur. Rasa gembira dan bebas, sebab dapat lepas awal. Sedih dan geram, sebab rasa sangat tidak diperlukan. Staf aku beritahu, bukan aku seorang yang kena, rupanya 2 orang lagi yang bagi notis sama dengan aku pun mengalami nasib yang sama. Bezanya, mereka belum bersedia nak berhenti, yang aku memang dah tak sabar-sabar nak berhenti. Dan mereka merancang untuk menuntut hak mereka sebab diberhentikan awal daripada notis. Seorang dari mereka melepaskan perasaan kat aku, "I respect U (company) all this while, but U don't respect me at all". Memang lagi 2 orang tu sangat berdedikasi terhadap company, bukan macam aku yang memang dah takde hati untuk company ni. Mereka memang tak sangka company sanggup buat macam tu kat mereka. Aku? Redha je... malas nak panjang-panjangkan cerita.

Bila balik rumah malam tu, abah kata aku boleh saman company. Aku buka balik agreement masa aku mula kerja dulu, memang ada kata aku kena buat notis 3 bulan sebelum berhenti, dan company pun kena bagi notis 3 bulan sebelum berhentikan aku. Tapi sekarang mereka dah berhentikan aku tanpa notis 3 bulan, dan surat 'suruh berhenti' black & white dah ada kat aku. Entahlah, aku kena bicang dulu dengan yang lain patut ke nak ambil tindakan dan tindakan apa yang patut diambil.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan