Khamis, 21 Oktober 2010

...

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Ini cerita pagi semalam, tapi semalam aku kerja tak sempat nak berblog. Selasa cuti, Rabu (semalam) kerja, hari ni cuti... memang tak menentu cuti aku. Dalam pukul 7 pagi semalam aku ambil Ain dari terminal bas Shah Alam bawak duduk rumah aku jap sebab dia ada interview kat MSU pukul 10 a.m. Dalam pukul 9.15 a.m kami pun keluar, kebetulan MSU memang on the way ke NKVE - jalan yang aku guna untuk ke TTDI. Lepas turunkan Ain kat MSU, tiba-tiba aku jadi keliru nak ambil jalan mana untuk meneruskan perjalanan ke NKVE sampai aku terpaksa brek mengejut dan berjaya men'terkejut'kan seorang pemandu teksi di belakangku.

Aku bertafakkur sebentar sebelum memecut ke lorong kanan dan memotong semula teksi tersebut. Aku tak berniat nak cari pasal - aku memang nak cepat sebab jam dah dekat pukul 10 pagi. Tapi aku nampak pemandu teksi tu bukak pintu dan seakan-akan bercakap sesuatu kat aku, tapi aku terus je memecut. Bila nampak Petronas kat belah kiri, aku teringat yang meter minyak tu lagi sikit je nak cecah E . Nak tak nak, aku kena singgah Petronas sebab kat highway nanti lagi leceh nak singgah-singgah. Maka terpaksa la aku membelok masuk ke Petronas di sebelah kiri terus dari lorong kanan. Sebelum tu aku dah pastikan takde kereta di lorong kini dan kanan yang dekat di belakang aku. Teksi tadi pun dah agak jauh aku tinggalkan.

Yang tak sedapnya, teksi tu ikut pulak aku masuk ke Petronas tu dan masuk dari arah depan tempat kereta aku berhenti dan berhenti betul-betul kat sebelah kereta aku. Masalah betul la, nasib baik pemandu tu Melayu, so takdelah aku takut sangat. Kalau India aku takut la jugak. Dia kata, "Awak bawak kereta macam mana ha? Main masuk je mana-mana suka". Haha, macam la Pakcik tak pernah buat salah atas jalan. Tapi aku malas nak menjawab nanti panjang pulak ceritanya, aku dah la terlewat. Aku pun turunkan cermin dan cakap, "Saya tak sengaja, minta maaf", dengan muka tak bersalah dan terus naikkan semula cermin tingkap - kena jugak berhati-hati kan walaupun orang tu tak nampak membahayakan. "Bahaya, tau tak?", aku angguk dan dia pun beredar.

Mesti dia terkedu tengok muka aku yang takde perasaan tu, cakap panjang pun tak guna kot. Sebenarnya aku segan jugak dengan mamat yang jaga pump tu tapi terpaksalah buat muka selamba minta jugak dia tolong bukakan tempat minyak dan isikan minyak kereta aku.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan