Sabtu, 30 Oktober 2010

ejaan

:: bismillahirahmanirrahim ::

Dalam blog ni, aku memang sengaja guna tulisan penuh dan bukan shortform sebab aku sendiri lagi suka baca tulisan yang guna ejaan penuh. Sebenarnya aku pun takdelah totally guna ejaan ikut format kamus dewan (contoh yang aku suka guna: tiada=takde, ini=ni, itu=tu etc), sebab aku rasa kaku sangat pulak nanti. Untuk buat surat rasmi, boleh la nak ikut sebijik ejaan format sebenar kan. Tapi sekurang-kurangnya aku takdela merosakkan kecantikan bahasa Melayu kot. Sebenarnya dulu aku sendiri pun memang suka guna shortform sebab rasa best dan tak skema, tapi sejak mengaktifkan diri dalam iluvislam.com, aku jadi insaf pulak. Sekarang aku dah berubah kepada manusia skema yang cintakan bahasa (",).

Tapi aku memang sakit mata kalau baca tulisan yang guna ejaan entah apa-apa. Kalau dalam SMS tu takpe jugak nak guna shortform sebab nak jimat huruf untuk muatkan dalam satu SMS. Dalam blog atau status/komen kat FB tak payah jimat aksara, takde extra charge kalau tulis berjela-jela pun. Yang aku lagi tak faham, orang yang suka-suka je ubah ejaan contohnya 'kot' jadi 'kowt', 'ke' jadi 'kerw' etc, bukan ke jadi lebih panjang lagi menyemak kalau ada huruf-huruf tambahan dalam ejaan tu, bagi aku memang buruk gila ejaan-ejaan tersebut, harap maklum. Marilah mencintai bahasa kita, kalau bukan kita yang jaga keaslian bahasa Melayu, siapa lagi yang nak jaga?

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan