Selasa, 11 Januari 2011

Alluring Eyes

:: bismillahirrahmanirrahim ::


Dulu trend colored contacts, sekarang muncul pulak contacts warna gelap (hitam / coklat) yang boleh bagi mata nampak besar. Brand yang paling familiar sekali dengan contacts jenis ni ialah Freshkon Alluring Eyes. Zaman sekolah dulu (masa tu tak pernah tau pun apa tu Optometri) aku pernah nak cuba colored contacts tapi orang kat kedai spek tu kata power silau aku tinggi dan tak sesuai pakai contacts. Kalau nak pakai contacts yang ada power silau (masa tu aku tak pernah kenal term toric lens lagi), harganya mahal. Bila dah ambil optometri baru aku ada peluang pakai contacts tapi semua yang clear jelah, dan yang lebih penting semuanya... FREE !!! Astigmatism (rabun silau) aku takdelah tinggi sangat, dalam -0.75 & -1.00 tapi kalau pakai contacts yang bukan toric, vision aku jadi tak best. Alluring Eyes pun takde yang toric, so aku pun tak bersemangat nak try.


Maka sampai sekarang lah aku tak pernah pakai contacts berwarna dan tak pernah lagi spend duit untuk beli contacts... haha. Sebenarnya, satu lagi sebab kenapa aku rasa berat nak pakai colored contacts ni sebab aku tak sure apa hukumnya yang sebenar di sisi agama Islam so dia jadi syubhah untuk aku. Lagipun contacts yang ada kaler ni block lebih banyak oksigen yang masuk ke mata berbanding clear contacts. Dan sebenarnya aku memang tak payah susah-susah pakai Alluring Eyes sebab mata aku yang asli ni pun orang ingat pakai Alluring Eyes. Tak larat dah dengar orang kata: "Awak pakai contact lens yang besarkan mata tu eh?". Ada jugak orang pernah tanya: "Ada tak contact lens macam yang awak pakai ni" - walhal masa tu aku tengah pakai spek. Apapun, seharusnya aku bersyukur atas kurniaan Allah sebab adik-beradik aku semua mata besar-besar. Alhamdulillah.


:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan