Isnin, 31 Januari 2011

krisis Mesir

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Aku memang jarang baca suratkhabar tapi setiap hari aku dengar radio. Beberapa malam lepas on the way balik rumah dari tempat kerja, seperti biasa aku dengar IKIM.fm dalam kereta (memang tak pernah tutup radio sebab radio kereta tu dah rosak tak boleh off). Aku perasan DJ Kak Ani malam tu banyak siarkan benda-benda yang berkaitan dengan nasib saudara seIslam kat negara luar (kata-kata semangat, nasyid, qunut nazilah etc) dan aku cuma terbayangkan Palestin.

Aku memang jarang baca suratkhabar tapi setiap hari aku buka Facebook. Aku tak sure semalam atau hari sebelumnya aku terbaca komen seorang kawan aku kepada kawan dia "Aku dengar kat Mesir ada rusuhan sekarang ni", tapi aku anggap tu rusuhan biasa. Mesir memang negara yang banyak konflik dari dulu sampai sekarang.

Aku memang jarang baca suratkhabar tapi hari ni aku cuti dan pagi tadi aku sempat baca Kosmo tajuk muka depan: "Keadaan di Mesir Masih Runcing". Aku hanya mampu mendoakan agar mereka aman semula. Lepas habis baca Kosmo, Ummi dapat call dari Mak Usu tanya pasal keadaan Allamah kat Mesir. Ya Allah, aku baru teringat aku ada adik kat Mesir! Entah macam manalah keadaan dia sekarang.

Sebelum ni, aku buat tak endah je tapi bila teringat Allamah ada kat sana, baru aku concern sikit (Ish3... patutnya kena sentiasa concern & alert dengan keadaan negara Islam yang lain sebab mereka juga saudara kita). Aku terus bukak Facebook, ada kawan post link ke blog Krisis Mesir, Nasib Pelajar Kita. Aku pun mula update dengan situasi kat Mesir melalui blog tu. Memang keadaan agak serius dan aku mula risaukan Allamah. Aku yakin Ummi mesti jauh lebih risau. Aku turun bawah untuk tunjukkan blog tu kat Ummi tapi beberapa kali aku masuk bilik Ummi, Ummi masih tengah tidur.

Lepas Asar tadi Ummi kata Allamah dah reply mesej (rupanya Ummi tengah tunggu khabar Allamah dari tadi).
Allamah kata: "Keadaan tenang tapi banyak trak dan kereta dah serupa bangkai".
Aku cakap: "Entah-entah Allamah sengaja cakap tenang sebab taknak Ummi risau"
Ummi kata: "Tapi dia kata trak dan kereta dah macam bangkai tu faham-faham jela kan"
Huhu. Ternyata Ummi masih risau despite kata-kata "tenang" Allamah.
Ummi kata lagi: "Ummi tanya dia, tak boleh balik ke? Dia kata tunggu keadaan betul-betul serius baru balik"
Aku sengaja provok Ummi: "Suruh je dia balik, tak payah tunggu betul-betul teruk la. Bukannya belajar pun dalam keadaan sekarang ni".
Ummi diam. Aku tau Ummi memang nak tengok Allamah selamat tapi Ummi taknak paksa Allamah balik. Ummi taknak kacau niat suci Allamah untuk menuntut ilmu di bumi Anbiya' tu. Ummi ketepikan perasaan Ummi demi cita-cita anak-anak.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan