Sabtu, 15 Januari 2011

yang dihargai

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Sekarang dah lebih pukul 12 malam dan aku tengah makan sup daging sambil berblog padahal hampir semua orang tau aku bukan jenis yang suka makan malam. Family aku kata aku on diet (OD), ya memang aku OD tapi jangan ingat diet tu maksudnya untuk kurus semata-mata. Diet aku bukan diet untuk kurus badan, tapi untuk kesihatan. Tapi kenapa aku makan jugak tengah-tengah malam ni?

Waktu rehat pertama tadi aku makan mihun yang aku bawak dari rumah. Kenyang. Waktu rehat kedua pulak aku makan Beard Papa's Cream Puff (kastard dia penuh gila sampai tumpah kat kain hitam aku, kalau tumpah kat baju putih lagi naye...) & burger yang dalam dia ada chicken floss + slice etc (tak ingat nama  burger & nama kedai roti tu). Kenyang kuasa dua. Tu belum campur air mineral > 2 liter yang aku habiskan dalam masa beberapa jam je.



Hari ni One Utama (termasuk MOG) tutup pukul 10.30 malam tapi aku habis kerja macam biasa, pukul 10 malam. Kedai-kedai lain pun tak tutup lagi masa aku keluar tu, so aku pun singgah la ZARA kat ground floor untuk survey black coat for ladies - still tak jumpa kot yang boleh menandingi kot yang aku jumpa kat FYI (1st floor). Sebelum bayar tiket parking, aku beli aiskrim soya kat Q-bean (baru hari ni aku perasan dia ada logo halal). Sepanjang aku kerja kat situ, hari ni first time aku betul-betul kenyang sebelum balik rumah. At last dekat pukul 10.30 jugak la aku keluar dari One Utama.

Aku sampai depan rumah dalam pukul 11 lebih sikit. Elok-elok je aku park kereta depan rumah sebelah, tak sempat lagi free gear and handbrake, Abah call. Tak pernah-pernah pulak Abah call aku time ni? Aku tak suka dapat call pada waktu yang tak dijangka sebab nanti aku terfikir yang bukan-bukan. Naudzu billah. Rupanya Abah cuma nak tanya aku kat mana sebab biasanya pukul 11 malam aku dah sampai rumah (baru beberapa minit lewat, Abah dah call). Masuk dalam rumah:

Ummi: Adilah nak makan sup daging?
Aku: Esok la kot, dah malam ni.
Ummi: Ummi selalu tengok Adilah balik-balik je carik makanan kat dapur. Sebab tulah hari ni Ummi tinggalkan sup tu untuk Adilah.
Aku: Sebab selalu carik makanan asik takde je, hari ni Adilah pun makan banyak-banyak kat sana sampai kenyang (sambil gelak).
Abah: Kalau makan esok dah tak sedap dah. Sup ni  sedap sangat tau, setaraf dengan kedai (jarang Abah puji macam tu). Lagipun ada sikit je tu nanti orang lain habiskan dulu.
Aku: Oklah, Adilah naik dulu nanti Adilah turun balik.

Disebabkan sekarang aku tengah kenyang yang amat sangat, aku tak kisah pun kalau esok sup tu dah tak sedap ataupun dah habis. Tapi demi menjaga hati Ummi & Abah dan meraikan pelawaan mereka, aku makan la jugak sup ni. Selari dengan berakhirnya entri ni, sup yang aku bawak naik atas ni pun dah nak habis. Ya Allah, aku bersyukur kerana masih mempunyai ibu ayah. Aku sangat menghargai nikmat ini tapi aku masih belum lagi menunjukkan tanda penghargaan tu di hadapan mereka. Ya Allah, janganlah Engkau tarik nikmat ini selagi aku masih memerlukannya. Berilah kesempatan untuk aku membuktikan betapa aku sangat menghargai mereka. Amin.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan