Jumaat, 7 Januari 2011

Bank Negara

:: bimillahirrahmanirrahim ::

~Sesat di Kuala Lumpur, dosa dan pahala bercampur~
Semalam (Jumaat 7/1/2011) aku pergi Bank Negara dengan Abah untuk buat CCRIS (laporan kredit). Ini first time aku pergi Bank Negara, aku tak sure Abah pernah pergi Bank Negara ke tak sebelum ni. Biasanya kalau nak pergi tempat yang aku tak biasa, aku akan Google Map dulu jalan ke tempat tu. Tak pun aku ambil public transport je lagi senang, kan ada komuter station Bank Negara. Tapi aku tak rasa abah nak naik tren, lagipun Abah kata dia tau jalan ke sana. Maka kami pun naik kereta ke sana.

Kat federal highway, Abah terlepas exit Bangsar. Faham-faham jelah kat highway ni kalau dah terlepas bukan senang nak patah balik. Kami pun menonong jelah meneruskan perjalanan sampai Muzium Negara, Abah tanya direction kat Pak Guard muzium tu. Akhirnya kami sampai jugak kat Pusat Bandaraya di mana terletaknya bangunan-bangunan bank yang besar-besar termasuklah Bank Negara. Bangunan Bank Negara dah depan mata tapi kami tersalah ambil jalan masuk, maka sekali lagi terpaksa menonong untuk kembali ke pangkal jalan.

Akhirnya kami nampak semula bangunan Bank Negara tu dari jauh tapi tak tau macam mana nak ambil jalan ke sana. Masa lampu isyarat merah pun tak tau nak masuk lane mana, main tibai je. Masa lampu merah tu sempat lagi Abah suruh orang kereta sebelah tu turunkan cermin tingkap untuk tanya jalan ke Bank Negara. India tu cakap, "Pakcik ikut saya, tapi nanti saya naik atas, pakcik turun bawah". Terima kasih banyak-banyak kat Uncle tu, akhirnya entrance Bank Negara betul-betul di kanan kami tapi masalahnya jalan tu tak boleh belok kanan. Terpaksalah carik tempat U-turn yang sangat jauh.

Bila dah masuk dalam, parking penuh pulak. Abah suruh aku turun dulu sementara tunggu ada tempat parking yang kosong. Dalam bank, ada 3 kiosk untuk buat CCRIS layan diri, boleh print terus kat situ. Aku cuba buat kat kiosk no.2 (pilih bahasa > masukkan IC > letak ibu jari > tunggu keluar maklumat > cetak). Tapi bila sistem tu dah verify cap jari aku, dia kata "no respond" pulak. Aku ulang beberapa kali kat kiosk yang sama dan kat kiosk no.3, hasilnya tetap sama. Aku tanya kat kaunter, dia kata kena cek manually dan aku kena bagi IC dan lesen (2 dokumen pengenalan diri diperlukan either license, passport, bill etc).

Hasil CCRIS aku: "no record found". Kakak yang jaga kaunter sempat tanya kat aku tujuan aku buat CCRIS bla3. Aku pun sempat tanya beberapa soalan yang berkaitan kat beliau. Abah punya boleh buat kat kiosk je, hasilnya abah ada tak bayar duit rumah 3 bulan daripada bulan 10. Abah kata nak bayar balik bulan ni sebab masa tu nak guna duit untuk budak-budak masuk sekolah. Aku simpati kat Abah. Aku berazam akan membantu kewangan Abah, walaupun terpaksa mengorbankan hasratku untuk sambung belajar. InsyaAllah. Perjalanan ke Bank Negara menimbulkan banyak perasaan, antaranya stressed dengan suasana KL yet bersyukur sebab  KL ada semua benda, senang aku nak buat apa-apa urusan.

:: wallahu a'lam ::

1 ulasan: