Jumaat, 28 Januari 2011

gagah vs marah

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Pagi tadi Slot Warna Pagi kat radio IKIM.fm bersama DJ Siti & Pian membincangkan pasal topik "Mengawal Marah". Petang tadi pulak aku baca solusi isu #28 ada artikel bertajuk "Gagah Mampu Menahan Marah". Sebut pasal gagah ni aku teringat satu hadis Rasulullah s.a.w:

"Orang mukmin yang kuat lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi
daripada orang mukmin yang lemah,
sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya); oleh itu hendaklah engkau bersungguh-sungguh berusaha memperoleh apa yang memberi manfaat kepadamu, serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas; dan sekiranya engkau ditimpa sesuatu maka janganlah engkau berkata : 'Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini', tetapi katalah: 'Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan', kerana perkataan "kalau" itu membuka jalan kepada hasutan syaitan."

Antara mukmin-yang-kuat dan mukmin-yang-lemah, mestilah kita pilih yang pertama tu kan. Tapi siapakah yang dimaksudkan sebagai 'kuat' tu? Yang badan besar ke? Yang suka pukul orang ke? Salah satu sifat orang yang kuat disebut oleh Rasulullah s.a.w dalam sebuah hadis:

"Bukanlah dikatakan gagah itu orang yang kuat bergusti. Akan tetapi
yang dikatakan gagah itu orang yang dapat menguasai
(mengawal) dirinya ketika marah"

Jelas! Siapa yang rasa dia tak mampu lagi menahan marah, maknanya dia belum cukup kuat lagi dan tak layak lagi dikatakan gagah.

"Orang yang paling gagah perkasa diantara kamu semua ialah
orang yang dapat mengalahkan nafsunya diwaktu marah
dan orang yang tersabar diantara kamu semua ialah orang yang suka memaafkan kesalahan orang lain padahal ia berkuasa untuk membalasnya"

Mungkin ada yang kata:
"Aku memang macam ni la, cepat naik darah"
"Aku keturunan Bugis, jangan berani buat aku marah"
"Marah tu memang sifat semulajadi aku"

Memang tak dinafikan marah tu fitrah, semua orang ada perasaan marah bila berada dalam keadaan-keadaan tertentu. Itu kita tak boleh elak. Tapi yang kita boleh kawal ialah reaksi dan respon kita terhadap keadaan tersebut. Adakah kita akan bertindak mengikut nafsu atau menahan diri dari menghamburkan kemarahan tersebut? Perasaan marah memang tak boleh dibuang tapi sifat pemarah boleh dibetulkan.

Pengalaman aku sendiri, dulu akulah ikon 'Singa' kat rumah. Adik aku salah sikit je, siap lah satu kampung dengar aku memekik. Tapi sekarang aku dah insaf sikit daripada terikut sangat perasaan marah tu. Cuma kadang-kadang tu terlepas jugaklah. Maklumlah, sabar pun ada hadnya kan. Huhu, maknanya aku pun belum cukup gagah lagi. Tapi sekurang-kurangnya aku lebih gagah dari dulu. Ingatlah kalau kita ikutkan perasaan marah tu, kita hanya akan rasa puas masa tu je (itupun kalau puas), tapi masa akan datang banyak keburukan yang akan hadir dari perbuatan kita tu. Jagalah hubungan kita dengan Allah dan sesama manusia.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan