Isnin, 31 Januari 2011

tolong pakaikan frame

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Masa baru join Utama dulu, Utama buat kursus induksi untuk semua optometris baru. Aku masih ingat kata-kata seorang senior dalam salah satu slot kursus tu, lebih kurang macam ni: "Kalau ada uncle (customer) yang jenis suka manja-manja, korang pakaikan frame tu kat muka dia. Baru dia suka".

Aku sangat tak bersetuju, aku nak buat sales ni pun dah cukup baik tapi aku cuma nak jual spek, bukan jual diri ok! Kalau nak cuba frame tu pandai-pandailah pakai sendiri ye~ Kalau dah takde tangan tu takpe la jugak nak aku pakaikan. Takpun budak-budak yang tak reti pakai spek tu memang haruslah aku tolong kan. Nak buat sales pun tak payah la sampai merendahkan diri sendiri. Nanti dia beli spek tu bukan sebab dia betul-betul suka frame tu tapi sebab suka kat orang yang serve dia. Aku lagi sanggup tengok dia tak beli spek tu daripada beli tapi tak ikhlas.

Kat MOG pulak, suatu hari dalam refraction room.
Customer: Encik X, seorang lelaki Melayu dalam lingkungan 30-an.
Seperti biasa lepas habis cek mata...
Aku: "Ok, dah siap. Boleh la bukak (trial) frame tu".
Encik X: "U bukaklah"
Aku buat-buat tak dengar, tapi dalam hati:
"Hello~ Orang Cina pun tak pernah mintak aku tolong tanggalkan frame tu, tiba-tiba ada pulak orang Melayu yang patutnya tau halal haram suruh aku tolong tanggal."
Bila aku buat tak tau tu pandai pulak dia bukak sendiri.
Dalam hati aku: "Heh, ingatkan tak reti tadi"

Walaupun salah satu moto MOG kata "Customer is Our Boss", tak semua benda kita kena ikut diorang. Benda yang out of our jobscope tak payah layan! Walaupun tolong pakai/bukakan spek tu satu benda yang common dilakukan oleh penjual spek, tapi aku tak rasa ia termasuk dalam skop kerja aku except in certain situations. Dan aku rasa tindakan aku tu agak bijak sebab esoknya Encik X call nombor kedai nak cakap dengan aku dan ajak aku keluar! (Of course rejected). Tengok... Orang yang mengada-ngada ni mesti ada niat lain punya, sebab tu kita tak boleh layan sangat. Orang biasa takkan kesah pun kena buka/pakai sendiri frame tu.

p/s: Semalam ada lagi seorang customer Melayu buat hal, pelik gak sebab aku pun sedar aku tak cun tapi... memang pelik! At last aku suruh Nefyn je settlekan mamat tu. Sebab tu aku prefer customer Cina dari Melayu, tapi malangnya customer Cina prefer salesgirl Cina jugak yang serve diorang.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan