Ahad, 16 Januari 2011

kifarahkah itu?

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Semalam aku ambil Ain dari terminal bas Shah Alam sebab lepas zohor kitorang nak pergi kenduri kahwin Radzi & Fizah sama-sama. Sampai depan rumah, aku park kereta kat tepi longkang. Kebetulan kat tempat duduk belakang ada kotak biskut, aku kena keluarkan biskut tu sebab kejap lagi Amilah dan Aisyah nak duduk kat situ. Aku pun bawak kotak yang lebar tu sambil pegang kunci kereta dan beg duit yang tak berzip rapat. Beg duit aku bukan sebuah dompet tapi sebuah pencil case kanvas yang aku dapat free masa beli back pack Line 7 kat Sungai Petani dulu. Boleh jugak dinamakan hand bag sebab dalam tu aku letak macam-macam: duit, IC, lesen, bank cards, orang punya name cards, resit-resit, malah handphone, mini note book, buku  derma darah, pendrive, bedak & lip balm! Entah macam mana, beg duit aku tu terlepas dari pegangan dan menjunam masuk ke dalam longkang kat tepi tu, berteraburlah segala isi perut dia sebab memang aku tak sempat nak zip balik lepas draw duit kat ATM Shell tadi.

Longkang tu agak tinggi, bahaya kalau aku lompat dari situ. So, aku kena jalan jauh sikit carik tebing yang tak berapa tinggi, baru boleh masuk dalam longkang. Aktiviti sebelum pergi kenduri kahwin ialah masuk longkang, huhu tak sesuai. Masa barang-barang tu dah berjaya dikeluarkan dari longkang, semuanya dah basah kuyup. Handphone still hidup tapi dia tulis: "Insert SIM". Aku pun keluarkan bateri, SIM card dan memory card dia untuk bagi dia kering dulu. Tak dapat la aku guna handphone tu masa nak pergi kenduri nanti. Oh! Segan aku dengan Ain, ada-ada je yang tak kena bila dia datang. Dulu dia datang sini, kereta buat hal tak boleh start sebab dah kena tukar bateri. Ujian apakah ini? Tiba-tiba aku teringat satu kesalahan yang aku buat semalamnya, aku belum dihukum atas kesalahan tu. Adakah ini hukumannya, sebagai kifarah dosa yang aku buat tu? Kalau ya, aku redha dan bersyukur sebab aku lebih rela terima hukuman dunia dari hukuman akhirat.


p/s: Adoi, hari ni aku sakit perut dan cirit birit - idiopatik. Sebab kenduri semalam ke? Wallahu a'lam. Yang penting aku kena sabar, redha dan bersyukur sebab ini pun mungkin kifarah atas dosa yang aku perasan atau tak perasan. Alhamdulillah.

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan