Sabtu, 22 Januari 2011

XL

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Masa mula-mula dapat kerja dengan MOG tu, aku mintak uniform saiz M & L. Bila aku pakai yang L tu macam cukup-cukup makan je, takdelah sendat sangat tapi aku biasa pakai baju yang lebih longgar. Yang M tu aku tak cuba langsung sebab aku yakin kalau L pun dah cukup-cukup makan, yang M mesti lagi ketat. Even yang L tu pun adik-adik aku dah bising kata aku pakai baju sendat.Aku pun call Catherine kat HQ nak mintak tukar yang M tu dengan XL, sebab XL mesti akan longgar sikit dari L. Catherine terkejut aku mintak saiz XL. Dia kata tak tau la ada stok ke tak, kalau ada dia akan bagi. Berminggu-minggu aku tunggu stok XL tu, terpaksa la aku pakai satu baju yang sama je setiap hari (yang L tu la). Mujurlah aku masuk kerja pukul 12, sempat la nak basuh baju pagi tu sebelum pergi kerja. Baju tu pun memang senang nak kering.

Tiba-tiba semalam aku datang kerja, ada baju XL untuk aku. Aku baru je nak call semula Catherine, bagitau dia kalau takde XL dapat L pun takpe. Tapi dah dapat ni, bersyukurlah. Habislah semua staf MOG OU tu tau aku mintak baju saiz XL. Semua pun macam terkejut. Tanya macam-macam.
"U pakai saiz XL?"
"Yang U pakai ni pun dah besar, buat apa U nak tukar XL pulak"
"U bukannya besar pun nak pakai XL"
"Takde orang lain pakai XL, U sorang je"
"Orang lain pakai saiz S dan M je"

Aku jawab sikit-sikit je: "Saya suka pakai baju longgar-longgar". Kalau mereka orang Islam, ini mungkin waktu terbaik untuk berdakwah dan bercerita tentang aurat tapi sekarang semuanya bukan Islam. Rasanya belum sesuai untuk aku cerita kat diorang pasal konsep aurat yang sebenar dalam Islam, takut nanti diorang rasa Islam ni leceh, itu tak boleh, ini tak boleh. Yang lebih penting sekarang, aku kena tunjukkan keindahan dan kemuliaan Islam. Dan biar mereka tahu, memang ada orang Islam yang seksi tapi tak semuanya macam tu. Beberapa hari lepas, Ah Fong pernah tanya: "Orang Melayu memang kena pakai tudung ke? Kenapa ada yang tak pakai? Siap pakai seksi-seksi lagi."

:: wallahu a'lam ::

Tiada ulasan:

Catat Ulasan