Isnin, 25 Julai 2011

sunway oh sunway

:: bismillahirrahmanirrahim ::

Pagi semalam aku dapat SMS dari MOG 1U: "Today u pergi sunway outlet". Aku nak reply "Ok" tapi rupanya kredit aku dah lama expired, jadi aku pun pergi je ke Sunway tanpa bagi respon apa-apa kat mesej tadi.

Ini kali kedua aku kena kerja kat Sunway Pyramid tapi sesat jugak lagi untuk sampai ke sana. Dahlah sampai lambat lepas tu nak carik parking pun lama jugak. Dari level berapa entah, sampai ke level CP2 barulah aku jumpa tempat yang muat untuk Kancil tu menyelit. Takde kotak parking pun kat situ, tapi dalam keadaan darurat tu aku dah takde pilihan selain terpaksa park jugak kat situ. Lantak la kalau illegal pun, aku pasrah (ceh!).

Aku tangkap gambar ni sebab takut terlupa park kat mana.

Sampai kat kedai MOG, ada Sherene, Jason, Marlon & Jeremy. Rupanya aku kena kerja kat Sunway sebab Venus tiba-tiba MC, dan Dylan pulak pergi 1Utama. Sherene kata dia terlebih beli Subway Breakfast, so aku ambil je dia punya Subway sebab malas nak carik makanan lain - murah je, RM6.70 including tax. Petang sikit aku makan Cinnabon pulak RM7.80. Dah dekat nak malam Sherene ajak aku beli ais kacang beli 1 percuma 1 tapi aku taknak walaupun dia nak bagi aku yang percuma tu sebab kedai tu sangat kecinaan dan takde logo halal.

Lepas tu dorang makan apa entah, bagi aku bau tu busuk gila sampai sakit hidung aku. Aku nak tengok dekat-dekat pun tak lalu. Sherene kata itu makanan non-halal so aku tau itu ada babi sebab tu busuk gila. Kawan Cina aku pernah cakap daging lembu ada bau, daging babi takde bau. Aku pulak cakap sebaliknya. Kesimpulannya, kalau kita dah biasa dengan makanan tu kita akan lali dengan bau dia sebab tu rasa macam tak bau apa-apa padahal semua makanan ada bau tersendiri. Aku pernah terdengar sorang cleaner yang tengah cuci tandas 1Utama membebel "Busuk betul la kencing Cina ni, bau babi". No comment.

Mereka menikmati makanan itu.

Kerja kat Sunway memang tak best sebab masalah parking, surau, tandas etc tapi staf semua peramah, sama macam kat 1Utama, so senang nak masuk dengan diorang. Cuma yang aku tak suka dorang asyik cakap benda lucah, rasanya semalam je tak kurang 100 kali aku dengar perkataan f*ck termasuklah f*cker, f*cking etc dan perkataan-perkataan lucah yang lain. Aku tau staf kat 1Utama pun pergi clubbing dan minum arak tapi dorang tak over masa cerita balik kisah-kisah bila dorang mabuk. Kat Sunway, Jeremy je yang ok. A cakap jangan pergi clubbing & wine/beer party dengan B, bahaya.

Aku kata kat B: "Better not to drink alcohol at all, no goodness la"
B: "Alcohol can be good, u know"
Aku: "But I've never seen the goodness. If it's really good then show me, prove it"
Jeremy sokong: "Betul, dengar apa yang Adilah cakap tu"
A dan B tak cakap apa-apa. Mungkin dalam hati kata, "Lantak ko lah nak cakap apa pun / suka hati akulah nak minum apa pun". Wallahu a'lam.

Aku tau memang ada kajian yang membuktikan kebaikan alkohol tapi kalau dah minum sampai mabuk tu, jangan harap la dapat kebaikan tu kan. Sebab tulah Allah kata: 
"Mereka bertanyakan kepada kamu tentang arak dan judi, katakanlah (kepada mereka) pada kedua-duanya terdapat dosa yang besar dan kebaikan kepada manusia, dan dosa pada kedua-duanya lebih banyak dari kebaikan"
(Al-Baqarah 2 : 219)

Kembali pada topik asal entri ni, memang staf Sunway peramah dan senang nak terima aku tapi sikap terlampau dorang tu yang buat aku tak tahan. Aku takut dapat dosa jugak sebab dok sama borak benda yang entah apa-apa. Satu lagi yang aku tak suka, dorang suka ambil kesempatan kat foreign customer terutamanya Arabian foreigners. Aku taulah orang Arab banyak duit, tapi janganlah ambil kesempatan macam tu sekali. Tak sampai hati aku tengok saudara semuslim diputarbelit.

:: wallahu a'lam ::

2 ulasan:

  1. salam,haish~~life as optometrist can be tough eh?sy teringin nak kerja belah2 keyL..hehe..nways,be strong miss adilah..=)

    BalasPadam
  2. wslm.. tq~ xkire optom atau bukan, smua org ade cabaran msg2.. keje kt KL mmg best, adventurous! yg pntg kne kuat smgt, kuat iman~
    gudlak BKM! smoge mnjadi optom yg dpt mnyumbang pd agama & msyrkt!

    BalasPadam